מהו תפקיד האלטרנטור והקשר שלו למצבר

תקלות רבות ברכב נגרמות בשל הקשר בין האלטרנטור למצבר. קשר בסיסי זה הוא אשר גורם למנוע לפעול וכל בעיה בקשר בין שני הגופים הללו, יוצרת מצב שאי אפשר להתניע את הרכב.

הנהג בודק בדרך כלל את האפשרויות הבסיסיות ומנסה להתניע באמצעות כבלים, אם הרכב אינו היברידי. אם עדיין המנוע אינו פועל, אין ברירה אלא לגרור א הרכב למוסך הקרוב כדי שהבוחן יבדוק את האפשרויות השונות ויחליט מהי הבעיה המהותית ברכב.

אלטרנטור או גנרטור בעברית, הוא זה שהופך את האנרגיה המכנית ברכב לאנרגיה חשמלית. בפועל זהו מחולל המופעל על ידי המנוע באמצעות רצועה המפעילה אותו. בפעולה זו מטעין האלטרנטור את המצבר וכך מעביר חשמל לפריטים השונים ברכב ובמנוע הזקוקים לחשמל כדי לפעול. בתוך האלטרנטור קיים גשר דיודות והוא זה שממיר את זרם החילופין AC לזרם DC.

ללא קבלת הפולסים מהאלטרנטור, המצבר לא יפעל וכך האוטו לא יניע. זו הסיבה שהאלטרנטור נחשב לאחד מהמרכיבים החשובים ביותר ברכב.

כשמפעילים את הסוויץ’ או את כפתוח הכוח ברכבים החדשים, נורת הטעינה מעבירה דרך הנתיך מתח חיובי מהמצבר ובמקביל גם מתח שלילי דרך ווסת הטעינה האלקטרוני, הרוטור הממוקם בתוך האלטרנטור והפחמים. החומרים הכימיים במצבר יוצרים ראקציה, הן הופכות לפלוס והמנורה הופכת לכבויה.

תקלות הקשורות לקשר בין האלטרנטור למצבר

אם נורית המצבר נדלקת בלוח המכוונים, מסתבר שהמצבר אינו מקבל טעינה מהאלטרנטור ולכן הוא על מצב V12 ואינו יכול להתניע את הרכב. האלטרנטור אינו מבצע את תפקידו אם יש בו פחמים שסיימו את אפשרות הפעולה שלהם, אם קיימת בעיה בווסת המתח או אם אחת הדיודות במיכל של שלושת הדיודות נשרפה.

אם לא מצליחים להתניע את הרכב, קיימת סבירות גבוהה שהרוטור הממוקם בתוך האלטרנטור מנותק ולכן אינו מעביר זרם למצבר או המצבר התרוקן ויש להחליף אותו. האלטרנטור יוצר לעיתים מצבים שבהם אספקת המתח החשמלי הולכת ופוחתת עד שהיא חדלה לחלוטין ולכן המצבר לא פועל או לא פועל כיאות.

אופציה נוספת היא רצועת האלטרנטור שנשחקת עם הזמן ואף נקרעת. בעת ביצוע הטיפולים השוטפים רצוי להחליף אותה כפעולת מניעה כדי שהיא לא תיקרע תוך כדי נהיגה והרכב ייעצר באמצע הכביש המהיר או בכל מיקום מסוכן אחר.

קיימת גם תופעה של וויסות יתר עקב חוסר יציבות באספקת המתח שמייצר האלטרנטור. אם חשים בריח חריף של חומצה, סביר להניח שזו התקלה המסוכנת שקרתה. טעינת יתר זו עלולה לגרום לפיצוץ מצבר ולתקלה נרחבת לאביזרים הממוקמים בתא המנוע בסמוך למצבר.

בדגמים החדשים של המכוניות כדי ליצור חיסכון אנרגטי, מחשב הרכב הוא זה שמווסת את מהלך הטעינה ולא האלטרנטור.

חשמלאי הרכב במוסך הקרוב יוכל לבחון את מצב האלטרנטור ואת מצב המצבר ולהגיע למסקנה נחרצת על אופייה של התקלה וסיבותיה. אם הוא מגלה שמתח הטעינה של האלטרנטור הוא נמוך, קיים צורך לשפץ אותו או להחליף אותו כיוון שהוא אינו מספק די מתח לפעילותן של כל המערכות החשמליות במקביל, המנוע, אורות הדרך והמזגן. אם מחליטים לשפץ את האלטרנטור זה תהליך של ימים בודדים ולאחר מכן מתקינים אותו מחדש. או לחילופין מתקינים חלק חדש כדי שלא ייווצרו תקלות זהות בעתיד ואפשר יהיה ליהנות מנסיעה חלקה ברכב.

מלך המצברים

מלך המצברים מבצעים החלפת מצברים איכותיים לכל סוגי הרכב. אך כיצד תדעו אם אתם צריכים והחליף, ואיך בוחרים מצבר לרכב? מלך המצברים לשירותכם!
מלך המצברים

Latest posts by מלך המצברים (see all)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *