אז הגעתם לצומת דרכים חשמלית. רגע לפני שאתם קופצים לעולם החשמל המלא, רכבי ה-PHEV (רכב היברידי פלאג-אין) הם בדיוק הגשר שרבים מחפשים. הם נותנים לכם טעימה מעולם הנסיעה השקטה והנקייה בחשמל לטווחים קצרים, עם השקט הנפשי של מנוע בנזין לגיבוי. ובישראל, שני שחקנים חזקים בקטגוריית הפנאי-שטח הפופולרית מתמודדים על תשומת ליבכם: ה-MG EHS PHEV וה-קיה ספורטאז’ PHEV. זו השוואה מרתקת בין שני רכבים מצוינים, ורבים שואלים את עצמם – במה כדאי לבחור? מה עדיף לי בדיוק? בואו נצלול פנימה ונבין על מה ללכת.
מלחמת ה-PHEV: MG EHS מול קיה ספורטאז’
שני הרכבים האלה מציעים את אותו קונספט בסיסי: מנוע בנזין שמחובר למנוע חשמלי וסוללה שניתן לטעון מהשקע. זה אומר שאפשר לנסוע רק על חשמל, רק על בנזין, או שילוב של שניהם. אבל כמו שאתם יודעים, השטן (והפרקטיקה היומיומית) נמצא בפרטים הקטנים. והפרטים האלה הם בדיוק מה שיעזור לכם להחליט מי מהם מתאים לכם יותר.
טווח חשמלי: כמה רחוק תיקחו את זה?
זה אולי הנתון הכי חשוב למי ששוקל PHEV. הרי המטרה היא לנסוע כמה שיותר על חשמל כדי לחסוך בדלק ולהפחית זיהום. אז איך השניים מתמודדים?
- MG EHS PHEV: בדרך כלל מציע טווח חשמלי רשמי של כ-52 ק”מ לפי תקן WLTP. בחיים האמיתיים, זה יכול לנוע בין 40 ל-50 ק”מ, תלוי בסגנון הנהיגה, עומס הרכב, שימוש במיזוג ועוד.
- קיה ספורטאז’ PHEV: כאן קיה לוקחת יתרון משמעותי עם טווח רשמי מרשים של כ-70-78 ק”מ (תלוי ברמת הגימור). ביום יום, זה אומר בערך 55-65 ק”מ נסיעה על חשמל בלבד.
בשורה התחתונה: אם טווח חשמלי מקסימלי לנסיעות היומיות הוא הדבר שהכי חשוב לכם, למשל נסיעה הלוך ושוב לעבודה בלי הצורך להדליק את מנוע הבנזין, ה-קיה ספורטאז’ PHEV לוקחת את הכתר כאן ובגדול. הטווח העודף שלה משמעותי ויכול לכסות יותר תרחישים של נסיעות קצרות ביום יום רק על חשמל.
ביצועים וחווית נהיגה: מי יותר זריז ונעים?
שני הרכבים מרגישים שונים מאחורי ההגה. בואו נראה מה כל אחד מציע:
MG EHS PHEV:
מערכת ההנעה משלבת מנוע בנזין 1.5 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי. ההספק המשולב מרשים – 258 כ”ס. זה מספיק בהחלט לעקיפות בטוחות ותאוצות טובות. תיבת ההילוכים, שנקראת “תיבת 10 הילוכים” (מכאנית + חשמלית), יכולה לפעמים להרגיש מעט מהוססת או פחות חלקה במעברים בין מצבי הנעה שונים, במיוחד בפקקים עירוניים. נוחות הנסיעה נוטה לצד הרך יותר, מה שנעים על כבישים משובשים, אבל פחות תחושת חיבור לכביש בסיבובים חדים.
קיה ספורטאז’ PHEV:
גם כאן שילוב של מנוע בנזין (1.6 ליטר טורבו) ומנוע חשמלי, עם הספק משולב של 265 כ”ס – מעט יותר מה-MG. לקיה יש תיבת הילוכים אוטומטית רגילה (6 הילוכים), שמרגישה בדרך כלל חלקה ונעימה יותר לשימוש, במיוחד במעבר בין חשמל לבנזין. חווית הנהיגה בספורטאז’ מרגישה מעט יותר “אסופה” ומחוברת לכביש, נוחות הנסיעה טובה, אך לא רכה כמו ב-MG.
על מה ללכת? אם אתם מחפשים תאוצה מרשימה על הנייר ותחושה רכה יותר בנסיעה, ה-MG EHS יכולה להתאים. אם אתם מעדיפים תיבת הילוכים חלקה יותר, תחושת נהיגה קצת יותר ספורטיבית ומחוברת, וקצת יותר כוח זמין, ה-קיה ספורטאז’ כנראה עדיפה בשבילכם.
עיצוב פנים וטכנולוגיה: איפה תרגישו יותר בבית?
הפנים של הרכב הוא המקום בו אתם מבלים את רוב זמנכם, אז הנוחות, העיצוב והגאדג’טים חשובים.
MG EHS PHEV:
תא הנוסעים מעוצב בצורה מודרנית, עם שימוש בחומרים שנראים ומרגישים איכותיים ביחס למחיר (בעיקר ברמות הגימור הגבוהות). יש מסך מולטימדיה גדול יחסית (10.1 אינץ’) שמציע קישוריות לנייד. לוח המחוונים דיגיטלי. יש הרבה כפתורים פיזיים לשליטה על המיזוג ופונקציות אחרות, שחלק מהנהגים דווקא מעדיפים על מסכי מגע בלבד. המושבים בדרך כלל נוחים.
קיה ספורטאז’ PHEV:
הספורטאז’ מציג עיצוב פנים עתידני ומרשים. הדומיננטיות היא למסך קעור ענק המשלב את לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה (12.3 אינץ’ כל אחד ברמות הגימור הגבוהות). התפעול ברובו דרך מסך המגע או כפתורי מגע רגישים, מה שיכול להיות פחות אינטואיטיבי לחלק מהאנשים בזמן נהיגה. איכות החומרים גם כאן טובה, והתחושה הכללית בפנים היא יוקרתית וחדשנית יותר.
מה עדיף? זו כבר שאלה של טעם אישי ומה שאתם מעדיפים ביומיום. אם אתם חובבי גאדג’טים, מסכים ענקיים ועיצוב עתידני, ה-קיה ספורטאז’ תגרום לכם להרגיש בתוך ספינת חלל. אם אתם מעדיפים תפעול מסורתי יותר עם כפתורים פיזיים ואווירה קלאסית-מודרנית, ה-MG EHS יכולה להיות הבחירה הנכונה.
מקום ופרקטיות: מי יבלע יותר ציוד?
רכב פנאי-שטח צריך להיות קודם כל שימושי למשפחה, לטיולים, לקניות וכו’. איפה הסוללה והמנוע הנוסף משפיעים?
MG EHS PHEV:
נפח תא המטען עומד על כ-448 ליטר. זה נפח סביר למשפחה ממוצעת, אבל שימו לב שגרסת ה-PHEV מאבדת מעט נפח לעומת גרסת הבנזין הרגילה בגלל הסוללה. המושב האחורי נוח ומרווח יחסית לשניים מבוגרים או שלושה ילדים. הגישה לרכב נוחה.
קיה ספורטאז’ PHEV:
הספורטאז’ PHEV מפתיע לטובה עם נפח תא מטען גדול יותר משמעותית – כ-540 ליטר. זה הבדל מורגש שיכול להיות קריטי אם אתם מרבים להעמיס ציוד, עגלת תינוק גדולה, מזוודות לטיול ארוך וכו’. גם במושב האחורי הספורטאז’ מציע מרווח טוב, אולי אפילו טיפה יותר מה-MG, בזכות הפלטפורמה המודרנית שלו.
על מה ללכת? אם הפרקטיקה של תא מטען גדול היא בראש סדר העדיפויות שלכם, ה-קיה ספורטאז’ מציעה פתרון עדיף בהרבה. ההבדל בנפח הוא משמעותי מאוד בשימוש יומיומי או בנסיעות משפחתיות.
טעינה: כמה זמן לוקח למלא את הסוללה?
מאחר ומדובר ברכבי פלאג-אין, היכולת והמהירות של הטעינה משפיעים על השימוש היומיומי במצב החשמלי.
שני הרכבים תומכים בטעינה משקע ביתי רגיל (עם כבל ייעודי) או מעמדת טעינה (עמדה ביתית או ציבורית). ההבדל העיקרי הוא בהספק הטעינה המקסימלי שהם מקבלים.
- MG EHS PHEV: מקבלת טעינה בהספק של עד כ-3.7 קילוואט. זה אומר שטעינה מלאה משקע ביתי (בערך 2.3 קילוואט) תיקח כמה שעות טובות (אזור ה-7-8 שעות), וגם מעמדת טעינה ביתית תהיה בטווח דומה.
- קיה ספורטאז’ PHEV: כאן קיה לוקחת יתרון נוסף עם תמיכה בטעינה בהספק גבוה יותר של עד כ-7.2 קילוואט. זה מקצר משמעותית את זמן הטעינה. מעמדת טעינה ביתית תואמת, טעינה מלאה יכולה לקחת כ-2.5-3 שעות בלבד.
בשורה התחתונה: אם אתם רוצים להטעין את הרכב מהר יותר בבית או בעבודה כדי למקסם את השימוש בטווח החשמלי במהלך היום, ה-קיה ספורטאז’ מציעה יכולת טעינה כפולה במהירות. זה יתרון משמעותי למי שמבצע מספר נסיעות קצרות ביום ורוצה “להשלים” חשמל בין הנסיעות.
מחיר ועלויות תפעול: כמה יעלה התענוג?
זו נקודה קריטית בבחירת רכב חדש. המחיר ההתחלתי הוא רק חלק מהסיפור, צריך גם להסתכל על עלויות התפעול השוטפות.
ה-MG EHS PHEV מתומחר בדרך כלל באופן אגרסיבי יותר ונחשב לאחד מרכבי הפלאג-אין האטרקטיביים ביותר מבחינת יחס עלות-תועלת בקטגוריה שלו. המחיר ההתחלתי שלו נמוך יותר מה-קיה ספורטאז’ PHEV.
ה-קיה ספורטאז’ PHEV, כחלק מהצמד ספורטאז’-טוסון, נמצא בדרך כלל בפסגה של הקטגוריה מבחינת מחיר, גם בגרסת ה-PHEV שלו.
עלויות תפעול: בשני הרכבים, עלויות התפעול מושפעות מאוד מכמה אתם מצליחים לנסוע על חשמל. ככל שתטענו יותר ותסעו יותר חשמלית, כך תחסכו יותר בדלק. מחירי החשמל נמוכים משמעותית ממחירי הדלק. הספורטאז’ עם הטווח החשמלי הגדול יותר ויכולת הטעינה המהירה יותר מאפשר לחסוך יותר בדלק ביום יום, בתנאי שמקפידים לטעון אותו.
במה כדאי לבחור מבחינת עלות? אם התקציב ההתחלתי הוא מגבלה משמעותית, ה-MG EHS כנראה יהיה הבחירה הזולה יותר לרכישה. אם אתם מסתכלים על החיסכון האפשרי בדלק לאורך זמן ומוכנים לשלם יותר על הרכב עצמו, הטווח הגדול יותר ויכולת הטעינה המהירה של ה-קיה ספורטאז’ יכולים להצדיק את המחיר הגבוה יותר עבור חלק מהנהגים.
בטיחות: מי מגן עליכם טוב יותר?
שני הרכבים מצוידים במערכות בטיחות אקטיביות מודרניות, כמו בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית (לרוב ברמות הגימור הגבוהות), התרעת סטייה מנתיב ותיקון היגוי ועוד. ה-קיה ספורטאז’ זכה לציון בטיחות גבוה (5 כוכבים) במבחני הריסוק האירופיים של Euro NCAP, וה-MG EHS קיבל גם הוא 5 כוכבים. מבחינה בטיחות פסיבית ואקטיבית, שניהם מספקים רמה גבוהה של הגנה.
במה כדאי לבחור? הסיכום הגדול
אחרי שפרסנו את כל הקלפים על השולחן, הגיע זמן להחליט. מה עדיף? על מה ללכת?
אין תשובה אחת שמתאימה לכולם, כי זה תלוי בצרכים ובתקציב שלכם. הנה סיכום שיעזור לכם לקבל החלטה מושכלת:
בחרו בMG EHS PHEV אם:
- התקציב שלכם מוגבל יותר ואתם מחפשים את עסקת ה-PHEV המשתלמת ביותר מבחינת מחיר רכישה ראשוני.
- אתם עושים בעיקר נסיעות קצרות בתוך העיר או לפרברים, והטווח החשמלי של כ-40-50 ק”מ מספיק לכם לכיסוי רוב הנסיעות היומיות.
- אתם מעדיפים תא נוסעים עם יותר כפתורים פיזיים ותפעול יותר מסורתי.
- נוחות נסיעה רכה היא בראש סדר העדיפויות שלכם.
בחרו בקיה ספורטאז’ PHEV אם:
- אתם מוכנים לשלם מחיר רכישה גבוה יותר עבור רכב מתקדם יותר.
- טווח חשמלי מקסימלי חשוב לכם מאוד (60+ ק”מ בפועל) כדי לכסות טווח נסיעות יומיומי גדול יותר על חשמל בלבד.
- יכולת טעינה מהירה (7.2 קילוואט) חשובה לכם כדי לקצר את זמן הטעינה ולמקסם שימוש בחשמל.
- אתם צריכים נפח תא מטען גדול ככל האפשר.
- אתם מעדיפים תא נוסעים עם עיצוב עתידני, מסכים גדולים ותפעול דיגיטלי (גם אם דורש הסתגלות).
- אתם מעדיפים תחושת נהיגה מעט יותר דינמית ותיבת הילוכים אוטומטית חלקה.
בשורה התחתונה של ההשוואה הזו: ה-MG EHS מציעה חבילה מצוינת במחיר אטרקטיבי, והיא בחירה הגיונית ופרקטית למי שהתקציב מגביל וצריך טווח חשמלי סביר לנסיעות קצרות. ה-קיה ספורטאז’ לוקחת את קטגוריית ה-PHEV צעד קדימה מבחינת טכנולוגיה, טווח חשמלי ויכולת טעינה מהירה, אבל מגיעה עם תג מחיר גבוה יותר. היא מתאימה יותר למי שמוכן להשקיע יותר כדי לקבל מקסימום יכולת חשמלית ופרקטיות.
בסופו של יום, ההמלצה הכי טובה היא לעשות נסיעת מבחן על שני הרכבים, להכניס את עגלת הילדים לתא המטען (אם רלוונטי), לשבת בפנים, להרגיש את הכפתורים (או את היעדרם) ולקבל את ההחלטה שהכי מתאימה לכם ולכיס שלכם. בהצלחה בבחירה!