מצבר פריקה עמוקה הוא מצבר רטוב אשר מכיל בתוכו נוזל ייחודי. התפעול היוצא דופן שלו מאפשר שימוש חוזר באנרגיה שהצטברה בתוכו בזמן שהוא בפעולה. בהתאם לצורך אפשר לבצע פעולה זו כמה פעמים וכך ליצור חיסכון אנרגטי משמעותי בשימוש השוטף.
המבנה הפנימי של המצבר בנוי מלוחות מתכתיים המכילים חומר חומצי מיוחד בריכוז גבוה. לאור הכמות הגדולה של החומר יש למצבר זה יכולת לבצע טעינה ממושכת לאורך זמן.
יתרון זה מנוצל לטובת כלי תחבורה המבצעים עבודות תפעוליות רבות לאורך היום ובנוסף לכך עבור מכונות ייעודיות לקרצוף ושטיפת רצפות, קלנועיות, מכונות תעשייתיות שונות וכלי שייט.
אופן הטיפול הטכני במצבר פריקה עמוקה
במצברים מסוג זה קיימת חומצה מסוכנת ולכן מבצעים את פעולות התחזוקה תוך נקיטת פעולות המגנות על הגוף כמו ביגוד מיוחד ומשקפים המגינים על העיניים. המטרה היא שלא תהיה אפילו טיפת חומצה שתגיע אל הגוף של חשמלאי הרכב המטפל במיומנות במצבר.
אם במהלך הבדיקה נחשפים לתופעה של נוזלים רבים במצבר, מדובר בדליפה מחור שנוצר. עקב המסוכנות הרבה מחפשים את החור, סותמים אותו באופן מידי כדי לעצור את דליפת החומצה העלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים. כמו כן עוברים על כל החיבורים של המצבר וסוגרים אותם היטב. בודקים אם המים מגיעים עד קו הסימון, אם הכמות קטנה יותר ממלאים כמות נוספת של נוזל זה כיוון שהכמות אמורה להיות בהתאם לקו הסימון ולא מתחת לכך. בנוסף לכך מוודאים כי כל המעטפת החיצונית תקינה ואין בה פגמים או שריטות.
ייחודו של מצבר פריקה עמוקה
מצבר פריקה עמוקה הוא כבד יותר ממצברים סטנדרטיים אף על פי שגודלו הוא זהה. הסיבה לכך היא חומר העופרת הקיים בו שמשקלו הוא כבד יותר. העופרת הוא חומר חזק מאד ולכן מנצלים את המצברים הללו בעיקר לשימוש עבור פריטים שבהם יש צורך בהנעה קלה כמו כלי שיט גדולים, קרוואנים ניידים מכונות תעשייתיות ועוד שהמכנה המשותף שלהם הוא הצורך בכמות גדולה של אנרגיה שבזכות המצבר הספציפי צורכים אנרגיה שבתחשיב כלכלי היא זולה יותר.
מצברי פריקה עמוקה הקיימים בשוק
קיימים שני סוגים של מצברי פריקה עמוקה, האחד מיועד לביצוע גיבוי ומתאים לעבודה לטווח הארוך ולא לצורך עכשווי והסוג השני הוא הפקת כוח מהותי היוצר הנעה מיידית.
במצברים קיימים שלושה סוגים של נוזלים, AGM, ג’ל מים או ג’ל חדשני הפועל בטכנולוגיה פורצת דרך המסוגל ליצור מצב בו המצבר אטום עקב השרייה של מחצלות פיברגלס או הוספת סיליקה כדי ליצור ג’ל סמיך. האטימות יוצאת הדופן מאפשרת למצברים הללו להפיק פי שלוש אנרגיה, כך הם בעלי הספק חשמלי איתן הרבה יותר מהמצברים הרגילים.
היתרונות של מצברי פריקה עמוקה בשירות התעשייה
מצברי פריקה עמוקה יוצרים הבדל מהותי באופן התפעול היום יומי ובכדאיות הכלכלית של תפעול מכונות תעשיות מסוימות כמו מלגזות ובמות להרמה על ידי מנופים ולכן מתקינים בהם מצבר זה בגודל המתאים לכל מכשור.
מצברי פריקה וטעינה לרכבים
קיימים כמה דגמים של מצבר זה המתאימים לרכבים רגילים. יתרונם הגדול הוא האפשרות להתניע את הרכבים באופן חיצוני כשהם מתרוקנים לחלוטין כמו לדוגמה באמצעות כבלי התנעה מרכב אחר שאינו רכב היברידי.
בעלי הרכבים הרוכשים מצברי פריקה עמוקה מודעים מראש לעובדה שעליהם לבצע במצבר זה עבודות תחזוקה שוטפות להבדיל מהמצברים הסטנדרטיים שבהם לא נדרש לבצע כל טיפול למעט התקנה ושליפה של המצבר בעת ההתקנה או בעת החלפת מצבר שהתרוקן.