ברוכים הבאים ל-BatteryKing! פורטל הרכב שמביא לכם את הסקירות המקצועיות והמעמיקות ביותר על הדגמים החמים ביותר בשוק הישראלי. היום אנחנו צוללים עמוק לתוך עולמו של אחד מרכבי הפנאי-שטח היוקרתיים והנחשקים ביותר שמשייטים על כבישי ישראל, וגם מעט מחוצה להם – הוולוו XC90 (Volvo XC90). מדובר ברכב שטח גדול בעל 7 מקומות ישיבה, המהווה את ספינת הדגל של המותג השוודי ופורץ דרך מבחינות רבות, בייחוד בתחומי הבטיחות והטכנולוגיה.
מאז השקת הדור הראשון שלו, הוולוו XC90 ביסס את מעמדו כאלטרנטיבה שקולה ומתוחכמת למתחרים הגרמניים המסורתיים. הדור השני, שהושק לראשונה בשנת 2015 ועבר מספר עדכוני פנים וטכנולוגיה מאז, הפך את וולוו ממותג נישה יחסית לשחקן משמעותי בסגמנט הפרימיום. הוא בנוי על פלטפורמת ה-SPA הגמישה של וולוו, שמשרתת גם את דגמי הסדאן והסטיישן הגדולים יותר של המותג, ומאפשרת שילוב של מגוון יחידות הנעה, כולל היברידיות והיברידיות פלאג-אין.
בשוק הישראלי, הוולוו XC90 מתמודד ראש בראש מול שמות גדולים בקטגוריית רכבי הפנאי יוקרה הגדולים. מתחרים עיקריים כוללים את האודי Q7, ב.מ.וו X5, ומרצדס GLE. בהשוואה אליהם, ה-XC90 לרוב מציע גישה שונה מעט – פחות דגש על ספורטיביות יתר או יוקרה ראוותנית, ויותר על עידון סקנדינבי, פונקציונליות משפחתית מובהקת, ובטיחות בלתי מתפשרת. קהל היעד שלו ברור: משפחות אמידות שמחפשות רכב גדול, בטוח, יוקרתי אך לא יומרני מדי, כזה שיאפשר להן הסעת שישה נוסעים נוספים בנוחות יחסית, ויעניק שקט נפשי בזכות ציוד בטיחות מקיף ביותר.
בסקירה המקיפה הזו נצלול לעומק של כל היבטי הוולוו XC90. החל מהעיצוב שמדבר שפה שקטה אך נוכחת, דרך איכות הפנים והטכנולוגיה המתקדמת, יחידות ההנעה הרלוונטיות לשוק המקומי (כולל התייחסות לנתוני צריכת דלק וטווח חשמלי), חווית הנהיגה על כבישי ישראל המאתגרים, נושא הבטיחות שוולוו כל כך גאה בו (והיא צריכה להיות!), וכמובן – ההיבטים הכלכליים, כמה עולה התענוג הזה, מהם מחירי הדגמים השונים, רמות הגימור הזמינות, ומהם היתרונות והחסרונות המרכזיים. נסיים עם פסק דין שיעזור לכם להחליט האם הוולוו XC90 מתאים בדיוק לצרכים שלכם.
II. עיצוב חיצוני – נוכחות שקטה ומכובדת
וולוו XC90 לא צועק “יוקרה” בכל הכוח. הוא לוחש אותה. ובשקט הזה יש הרבה כוח. העיצוב החיצוני שלו משקף את הפילוסופיה הסקנדינבית – מינימליזם, פונקציונליות, ודגש על פרופורציות נכונות. זה רכב שאין בו קווים מוחצנים או קישוטים מיותרים, ועדיין הוא מצליח למשוך תשומת לב בזכות המראה המכובד והאלגנטי שלו.
החזית נשלטת על ידי הגריל האנכי הגדול עם הלוגו המוכר של וולוו. משני צדדיו נמצאות יחידות התאורה המפורסמות, שזכו לכינוי “פטיש ת’ור” (Thor’s Hammer) בזכות פס ה-LED האופקי שחוצה אותן. הן מעניקות לרכב חתימת אור ייחודית ומרשימה, בייחוד בחושך. הפנסים עצמם, בגימורים הגבוהים, הם מסוג LED אקטיביים ומספקים תאורה מצוינת.
מבט מהצד חושף צללית קלאסית של רכב פנאי-שטח גדול. קו המותניים גבוה ומתמשך לאורך הרכב, ויוצר מראה מוצק ויציב. בתי הגלגלים גדולים ומכילים חישוקי גלגלים מרשימים, לרוב בגדלים 19 אינץ’ ומעלה, שחלקם מגיעים בעיצובים מרהיבים. קו הגג ישר למדי עד החלק האחורי, מה שמבטיח מרווח ראש טוב לנוסעים בשורה השלישית. מידותיו הפיזיות גדולות למדי – כמעט 5 מטרים באורך, כ-2 מטרים ברוחב וגובה של כ-1.78 מטר. הוא בהחלט רכב גדול ונוכח על הכביש, אך גודלו אינו נראה מגושם הודות לפרופורציות המאוזנות.
החלק האחורי נשאר נאמן לקווי העיצוב המוכרים של וולוו, עם פנסים אנכיים גבוהים שמתפתלים לאורך דלת תא המטען. זהו אלמנט עיצובי שוולוו משמרת כבר שנים רבות ונותן ל-XC90 זיהוי מיידי מאחור. הפגוש האחורי נקי יחסית, ובחלק מהגימורים ישנם פתחי מפלט מוסתרים או מעוצבים באופן אלגנטי שלא בולט יתר על המידה. באופן כללי, מדובר בעיצוב שמשדר איפוק, בגרות, ואיכות שאינה צריכה לצעוק כדי להישמע. הוא לא יסובב ראשים כמו רכבי ספורט אקזוטיים, אבל הוא בהחלט יעניק לבעליו תחושה של בעלות על משהו מיוחד ואיכותי.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח – מקדש סקנדינבי
אם העיצוב החיצוני של ה-XC90 מרשים באיפוק שלו, הרי שתא הנוסעים הוא המקום שבו הקסם הסקנדינבי של וולוו בא לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר. הכניסה לתא הנוסעים היא כמו כניסה למקדש של שקט, אלגנטיות, ואיכות. האווירה הכללית רגועה ונעימה, עם דגש ברור על יצירת סביבה נעימה ונוחה לנהג ולנוסעים כאחד.
איכות החומרים בתא הנוסעים היא מהגבוהות בקטגוריה, ואף מרגישה לפעמים כאילו שייכת לקטגוריה יוקרתית יותר. על הדשבורד, הדלתות וסביב הקונסולה המרכזית נעשה שימוש נדיב בחומרים איכותיים ביותר: עור רך למגע, עץ טבעי (לרוב במרקם פתוח, Open Pore), גימורי אלומיניום מוברש או אפילו זכוכית קריסטל (בבורר ההילוכים של דגם ה-T8 Recharge). איכות ההרכבה מצוינת, ללא קרקושים או רעשים לא רצויים גם על כבישים משובשים. הכל מרגיש מוצק ומדויק, ומשדר תחושה של מוצר פרימיום אמיתי.
הנדסת האנוש בוולוו XC90 שונה מזו של מתחרים רבים. במקום אינספור כפתורים ופקדים, וולוו הלכה על גישה מינימליסטית שמתבססת במידה רבה על מסך המגע המרכזי. זה אומר שרוב הפונקציות, מבקרת האקלים ועד שליטה במולטימדיה, מתבצעות דרך המסך. לוח המחוונים גם הוא דיגיטלי לחלוטין. אמנם זה נראה נקי ומודרני, אך בפועל זה דורש תקופת הסתגלות ולפעמים עלול להסיח את הדעת מהכביש כדי לבצע פעולות פשוטות. מיקום פקדי השליטה על ההגה נוח, והראות החוצה מצוינת בזכות שטח שמשות גדול יחסית ועמדת נהיגה גבוהה.
נוחות המושבים בוולוו XC90 ראויה לציון מיוחד. המושבים הקדמיים מפוסלים ומציעים תמיכה מצוינת לגב, והם נוחים במיוחד גם לנסיעות ארוכות. ניתן למצוא בהם כיוונונים חשמליים רבים, ואף חימום, אוורור ומסאז’ בגימורים הגבוהים. גם המושבים בשורה השנייה מרווחים ונוחים למדי, עם אפשרות לכיוון המסעד ואפילו התקדמות לפנים/אחור כדי לשפר את המרווח או לאפשר כניסה לשורה השלישית. וולוו XC90 מציע תצורת 7 מקומות ישיבה כסטנדרט (או ברוב רמות הגימור המשווקות בישראל), כאשר השורה השלישית מיועדת בעיקר לילדים או למבוגרים לנסיעות קצרות. מרווח הרגליים והראש בשורה השלישית מוגבל יחסית, כפי שצפוי ברכב מסוג זה, אך היא בהחלט שימושית להסעת נוסעים נוספים בעת הצורך. האפשרות לקיפול המושבים יוצרת רצפה שטוחה ומגדילה את שימושיות תא המטען.
נפח תא המטען מרשים בהתאם לגודל הרכב. עם 7 מושבים בשימוש, הנפח סמלי למדי (כ-314 ליטר). עם קיפול השורה השלישית, הנפח גדל משמעותית לכ-692 ליטר – מספיק למשפחה גדולה וציוד רב. קיפול שתי השורות האחוריות פותח נפח עצום של למעלה מ-1,800 ליטר, ההופך את ה-XC90 למעביר מטענים יעיל להפליא. סף ההטענה נוח יחסית, וצורתו של תא המטען רגילה ושימושית עם נקודות עיגון רבות. יש גם פתרונות אחסון קטנים נוספים בתא הנוסעים, אך לא בשפע יוצא דופן.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה – מסך גדול ועולם של Google
הוולוו XC90 עמוס בטכנולוגיה מתקדמת, הן מבחינת מערכות בטיחות והן מבחינת מערכות נוחות ומולטימדיה. הלב הפועם של תא הנוסעים הוא ללא ספק מסך המגע המרכזי, המוצב בצורה אנכית במרכז הדשבורד.
בדגמים העדכניים יותר, וולוו עברה ממערכת Sensus הוותיקה למערכת מבוססת אנדרואיד אוטומטי מבית גוגל. המסך בגודל 9 אינץ’ אמנם לא הגדול ביותר בקטגוריה, אך הוא מספק איכות תצוגה מצוינת וצבעים עשירים. מערכת ההפעלה של גוגל מהירה יותר ומגיבה טוב יותר ממערכת Sensus הקודמת. היא מאפשרת גישה מובנית לשירותי גוגל כמו Google Maps לניווט, Google Assistant לשליטה קולית (תמיכה בעברית עדיין מוגבלת, אך הולכת ומשתפרת), וכן הורדת אפליקציות תואמות מחנות Google Play. מבנה התפריטים לוגי וברור יחסית, אך עדיין דורש הסתגלות לשליטה כמעט מלאה דרך המסך. כמובן, קיימת תמיכה בקישוריות סמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto, לרוב באופן אלחוטי בגימורים הגבוהים.
לוח המחוונים גם הוא דיגיטלי לחלוטין, בגודל 12.3 אינץ’. הוא מספק תצוגה ברורה ומידע מגוון על הנהיגה ומערכות הרכב. ניתן להתאים אישית את התצוגה במידה מסוימת, למשל להציג את מפת הניווט במסך המרכזי או בלוח המחוונים, אך אפשרויות ההתאמה מוגבלות יותר בהשוואה למתחרים מסוימים שמציעים תצוגות מרהיבות ומתחלפות. בגימורים הגבוהים ניתן למצוא גם תצוגה עילית (HUD) שמשקפת מידע חשוב (מהירות, ניווט, מגבלת מהירות) על השמשה הקדמית, ומשפרת משמעותית את נוחות ובטיחות הנהיגה.
מערכת השמע הסטנדרטית בוולוו XC90 לרוב איכותית למדי ומספקת צליל נעים ונקי. בגימורים הגבוהים מוצעת מערכת שמע יוקרתית במיוחד מבית Bowers & Wilkins, עם מגבר עוצמתי ורמקולים רבים הפזורים בתא הנוסעים, המספקים חווית סאונד אודיופילית של ממש – מומלצת בחום לחובבי מוזיקה. אבזור הנוחות תלוי כמובן ברמת הגימור. כסטנדרט, לרוב תמצאו בקרת אקלים מפוצלת (לרוב ל-4 אזורים, עם פקדים נפרדים מאחור), מושבים חשמליים, חיישני חניה היקפיים, ומצלמת רוורס. בגימורים גבוהים יותר האבזור משתדרג משמעותית וכולל חימום ואוורור במושבים, גג פנורמי, דלת תא מטען חשמלית, מערכת חניה אוטומטית, ועוד.
וולוו XC90 משלב גם טכנולוגיות ייחודיות לוולוו. אחת הבולטות היא מערכת Pilot Assist, שהיא מערכת סיוע לנהג מתקדמת המשלבת בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על נתיב (באופן אקטיבי). היא מאפשרת נהיגה “חצי-אוטונומית” בפקקים ובכבישים מהירים במהירויות מסוימות, ומפחיתה את עומס הנהיגה. גם מערכת City Safety, שהייתה מהראשונות מסוגה, מתפקדת מצוין בזיהוי הולכי רגל, רוכבי אופניים ובעלי חיים, ובלימה אוטומטית בעת הצורך.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה – היברידיות בשירות הגודל
בישראל, הוולוו XC90 משווק לרוב עם יחידות הנעה מחושמלות, בעיקר היברידיות מתונות (Mild Hybrid) או היברידיות פלאג-אין (Plug-in Hybrid). דגמי הדיזל שווקו בעבר אך פחות רלוונטיים כיום בשוק הפרימיום הישראלי.
יחידת ההנעה המרכזית בדגמי הבנזין המחושמלים היא ה-B5. מדובר במנוע בנזין 2.0 ליטר טורבו, מלווה במערכת היברידית קלה 48V. ההספק המשולב עומד על כ-250 כוחות סוס, עם מומנט של כ-35.7 קג”מ. הכוח מועבר לגלגלים (הנעה כפולה AWD כסטנדרט ברוב הגימורים) דרך גיר אוטומטי עם 8 הילוכים. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-7.7 שניות, נתון סביר בהחלט עבור רכב כה גדול וכבד. תחושת הכוח טובה למדי בנהיגה יומיומית ובעקיפות בזכות המומנט הזמין.
עבור אלה המחפשים חיסכון משמעותי יותר בדלק ואפשרות נהיגה חשמלית, קיימת גרסת הדגל – ה-T8 Recharge. זוהי מערכת היברידית פלאג-אין חזקה במיוחד. היא משלבת את מנוע הבנזין 2.0 ליטר (אשר בגרסה זו מחוזק גם במגדש על בנוסף לטורבו) עם מנוע חשמלי חזק המניע את הגלגלים האחוריים. ההספק המשולב מרשים ביותר ועומד על מעל 450 כוחות סוס, עם מומנט משולב אדיר. הכוח מועבר דרך גיר אוטומטי 8 הילוכים (Geartronic של וולוו). נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש פשוט מסחרר לרכב כזה – סביב 5 שניות בלבד, מה שהופך אותו לאחד מרכבי ה-7 מקומות המהירים ביותר על הכביש. תאוצות הביניים מיידיות ומרשימות, בזכות העזרה של המנוע החשמלי.
אחד ההיבטים המרכזיים שמעניינים קונים הוא צריכת דלק (גם כשמדברים על חשמליות, חיפוש “צריכת דלק” נפוץ). עבור גרסת ה-B5, וולוו מצהירה על נתון WLTP של כ-11-12 ק”מ לליטר. בפועל, בתנאי נהיגה ישראלים (פקקים, עליות, מזגן), צריכת הדלק הריאלית תהיה קרובה יותר ל-8-9 ק”מ לליטר, נתון סביר אך לא מבריק לרכב בנזין גדול. עבור גרסת ה-T8 Recharge, הנתון על הנייר (WLTP) מרשים ביותר, המגיע בקלות ל-50 ק”מ לליטר ומעלה. זאת בזכות היכולת לנסוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד. הטווח החשמלי המוצהר עומד על כ-70-80 ק”מ (WLTP). בפועל, טווח זה בתנאי אקלים ונהיגה בישראל יהיה לרוב נמוך יותר, סביב 50-65 ק”מ בנהיגה משולבת. אם מקפידים לטעון את הרכב מדי יום ולבצע נסיעות קצרות בעיקרן, צריכת הדלק יכולה להיות אפסית. בנסיעות ארוכות ללא טעינה, כשהסוללה התרוקנה, צריכת הדלק של ה-T8 תהיה דומה, ואף גבוהה במעט, מזו של ה-B5 עקב המשקל הנוסף של הסוללה ומערכת הפלאג-אין.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי) – תוספת שדורשת תכנון
כפי שציינו, גרסת ה-T8 Recharge היא היברידית פלאג-אין, ולכן נושא הטעינה רלוונטי עבורה. היכולת לטעון את הסוללה מהשקע היא שמעניקה לגרסה זו את יתרון צריכת האנרגיה המשמעותי בנסיעות קצרות-בינוניות. ה-XC90 T8 מצויד במחבר טעינה Type 2 סטנדרטי לשוק האירופי והישראלי.
קצב טעינת AC המקסימלי נתמך על ידי ה-XC90 T8 הוא 3.7 קילוואט בלבד. זהו קצב נמוך יחסית לרכבי פלאג-אין חדשים רבים, שחלקם תומכים כבר ב-7.4 קילוואט או יותר. עם קצב טעינה כזה, טעינה מלאה של הסוללה (שקיבולתה כ-18.8 קוט”ש בגרסאות העדכניות) מ-0 ל-100% באמצעות עמדת טעינה ביתית או עמדה ציבורית איטית אורכת כ-5-6 שעות. זוהי טעינה לילה טיפוסית, אך לא מאפשרת גמישות גדולה במהלך היום אם הסוללה התרוקנה.
ה-XC90 T8 אינו תומך בטעינת DC מהירה כלל. המשמעות היא שלא ניתן להשתמש בעמדות טעינה מהירות בכבישים בינעירוניים כדי “לתדלק” במהירות את הסוללה. הדבר מגביל את היכולת לנצל את הטווח החשמלי בנסיעות ארוכות או ספונטניות. חווית הטעינה הציבורית בישראל הולכת ומשתפרת, אך עדיין רשת עמדות ה-AC הציבוריות פחות צפופה מזו של עמדות DC, וטעינה בעמדה כזו דורשת זמן המתנה ארוך יחסית. ישנן אפליקציות ניהול טעינה של היבואן (מאסר מוטורס) ושל חברות הטעינה השונות, המסייעות באיתור עמדות ובמעקב אחר תהליך הטעינה.
לסיכום נושא הטעינה, ה-XC90 T8 פלאג-אין הוא רכב שמתאים ביותר למי שיכול לטעון אותו בבית או בעבודה באופן קבוע. עבור נהגים שמבצעים בעיקר נסיעות קצרות יומיומיות ויש להם גישה נוחה לעמדת טעינה איטית, היתרון של הטווח החשמלי והחיסכון בדלק/צריכת אנרגיה הוא משמעותי. למי שנוסע בעיקר נסיעות ארוכות או מתקשה בטעינה סדירה, יתרון הפלאג-אין מיטשטש משמעותית, וגרסת ה-B5 ההיברידית המתונה עשויה להיות בחירה עדיפה.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש – פוקוס על נוחות ושלווה
חווית הנהיגה בוולוו XC90 מכוונת בבירור לנוחות, שלווה ותחושת ביטחון, ולא לספורטיביות או חדות. זהו רכב שמיועד לגמוא מרחקים ארוכים בנוחות מירבית ולהסיע משפחה גדולה בבטחה, ולא לכבוש פיתולים בנסיעה מהירה. הדבר ניכר בכל אספקט של התנהגות הכביש שלו.
נוחות הנסיעה בוולוו XC90 היא אחת מנקודות החוזק העיקריות שלו. על אספלט איכותי, הנסיעה חלקה ונעימה. שיכוך המהמורות טוב למדי, והרכב סופג היטב פגמים קטנים ובינוניים בכביש. עם זאת, על כבישים משובשים במיוחד או עם בורות גדולים (דבר די שכיח בישראל), הרכב יכול להיות קצת פחות מרוסן ממתחרים מסוימים עם מתלי אוויר מתקדמים יותר, וניתן להרגיש חבטות קלות. רמת בידוד הרעשים גבוהה מאוד. רעשי מנוע (במיוחד בגרסת ה-T8 בנהיגה חשמלית), רעשי רוח ורעשי כביש מבודדים היטב, ותא הנוסעים נשאר שקט ורגוע גם במהירויות בינעירוניות גבוהות. זה תורם רבות לתחושת הנוחות והשלווה בנסיעה.
התנהגות דינמית אינה מוקד מרכזי של ה-XC90. ההיגוי קל למדי בנהיגה עירונית, מה שמקל על תמרון למרות גודלו של הרכב, אך הוא חסר משוב ותקשורת עם הכביש. ככל שהמהירות עולה הוא מקבל משקל מסוים, אך עדיין לא מציע את הדיוק והחדות של מתחרים כמו ה-X5. אחיזת הכביש טובה ובטוחה הודות להנעה הכפולה, אך הרכב מפגין זוויות גלגול מורגשות בפניות חדות יחסית, תזכורת לגובהו ומשקלו. הבלמים יעילים ולינאריים. בגרסת הפלאג-אין, שילוב הבלימה הרגנרטיבית (טעינת הסוללה באמצעות אנרגיית הבלימה) עם הבלמים ההידראוליים הפיזיים נעשה בצורה חלקה יחסית, ולרוב לא מורגש מעבר גס ביניהם. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת, והרכב מרגיש נטוע ובטוח גם בנסיעה מהירה בכביש ישר.
בעיר, למרות גודלו, ה-XC90 מפתיע ביכולת התמרון שלו. שדה הראייה הטוב, ההיגוי הקל (במצב נוחות), ומערכת המצלמות ההיקפיות (אופציונלית בגימורים מסוימים) מקלים על ניווט בחניונים צפופים ורחובות צרים. נושא הגיר והילוכים: בגרסאות ההיברידיות הקלות, הגיר האוטומטי (8 הילוכים) פועל בצורה חלקה ונעימה ברוב תנאי הנהיגה. בגרסת הפלאג-אין, המעבר בין הנעה חשמלית לבנזין (או שילוב ביניהם) לרוב חלק למדי, אם כי לעיתים ניתן להרגיש רטט קל בעת התנעת מנוע הבנזין. ההשפעה של היעדר גיר קלאסי או שימוש בהילוכים מסורתיים בנהיגה חשמלית גרידא היא תחושת זרימה חלקה ושקטה, מה שמוסיף רבות לחווית הנהיגה הרגועה בגרסה זו.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג – תקן הזהב
בטיחות היא שם המשחק בוולוו, וה-XC90 הוא הדוגמה המובהקת לכך. זהו אחד הרכבים הבטוחים ביותר שניתן לקנות כיום, והוא זכה לציון המקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות של Euro NCAP.
במבחני Euro NCAP, ה-XC90 קיבל ציונים גבוהים במיוחד בכל הקטגוריות – הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, וציוד בטיחות (מערכות ADAS). מבחני בטיחות אלה מדגימים את החוזק המבני יוצא הדופן של הרכב ויעילות כריות האוויר ומערכות הריסון השונות. וולוו גם מבצעת מבדקי בטיחות פנימיים קפדניים ביותר, כולל מבחני ריסוק ייחודיים לתנאים מורכבים. המבנה של ה-XC90 תוכנן מראש לפיזור מיטבי של כוחות פגיעה והגנה מקסימלית על תא הנוסעים.
אבל הבטיחות בוולוו XC90 אינה מסתכמת רק בהגנה פסיבית. הרכב עמוס במערכות עזר אקטיביות לנהג (ADAS), רבות מהן מגיעות כסטנדרט כבר בגימורים הבסיסיים יחסית המשווקים בישראל. הרשימה ארוכה וכוללת: בלימה אוטומטית למניעת התנגשות (כולל זיהוי הולכי רגל, רוכבי אופניים וחיות גדולות), סיוע לשמירה על נתיב (אקטיבי), בקרת שיוט אדפטיבית (עם יכולת זחילה בפקקים), ניטור שטחים מתים (BLIS) עם התרעה על תנועה חוצה מאחור, התרעה על עייפות נהג, זיהוי תמרורים, ועוד. בגימורים הגבוהים מתווספות מערכות כמו Pilot Assist המשלבת בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז נתיב, סיוע בהתחמקות ממכשול, ומערכות נוספות.
הערכת תפקוד המערכות בעולם האמיתי היא חשובה. רוב מערכות ה-ADAS ב-XC90 פועלות בצורה חלקה ובטוחה. בקרת השיוט האדפטיבית שומרת מרחק בצורה טובה, ומערכת שמירת הנתיב פועלת בעדינות יחסית ופחות “אגרסיבית” מאשר ברכבים מסוימים. מערכת City Safety יעילה מאוד ומעניקה שקט נפשי בנהיגה עירונית. יחד עם זאת, כמו בכל מערכת ADAS, לעיתים ייתכנו התרעות שווא או תגובות קצת מפתיעות במצבים מורכבים, אך אלו נדירים יחסית ב-XC90 והמערכות לרוב קלות לתפעול ולהבנה.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל) – פרימיום עם תג מחיר
אחד המחסומים העיקריים בפני רבים המעוניינים בוולוו XC90 הוא כמובן המחיר. זוהי ספינת דגל יוקרתית, ולכן תג המחיר שלה בהתאם. השאלה “כמה עולה” וולוו XC90 תלויה כמובן בשנת הייצור, מצב הרכב (חדש או משומש), ויחידת ההנעה ורמת הגימור הספציפית. נכון לאפריל 2025 (בהנחה של המשך מגמות שוק נוכחיות), טווח המחיר לרכב חדש בישראל צפוי לנוע בין כ-450,000 ש”ח לדגמי ה-B5 בגימורים התחלתיים, ולהאמיר לכ-600,000 ש”ח ואף יותר לדגמי ה-T8 Recharge בגימורים הגבוהים ביותר.
הוולוו XC90 משווק בישראל במספר רמות גימור עיקריות, ששמותיהן עשויות להשתנות מעט בין שנת מודל אחת לאחרת (למשל, Core, Plus, Ultimate; או Inscription, R-Design). ההבדלים המרכזיים ביניהן נעוצים ברמת האבזור – הן מבחינת נוחות (סוג וגימור המושבים, מערכת שמע, גג פנורמי, מצלמות היקפיות) והן מבחינת אבזור בטיחותי מתקדם יותר. כדאי לבדוק היטב את מחירון היבואן הרשמי ואת פירוט האבזור הספציפי לכל רמת גימור בעת הקנייה, שכן הוא עשוי להשתנות.
נושא האחריות חשוב במיוחד כשמדובר ברכב יוקרתי ומורכב טכנולוגית. וולוו ישראל מציעה לרוב אחריות מלאה לתקופה של 3 שנים ללא הגבלת קילומטרים על הרכב. עבור דגמי הפלאג-אין T8 Recharge, קיימת גם אחריות נפרדת וארוכה יותר על הסוללה – לרוב 8 שנים או 160,000 קילומטרים, המוקדם מביניהם. תנאי אחריות אלה מעניקים שקט נפשי משמעותי מפני תקלות פוטנציאליות, במיוחד במערכות היקרות של יחידות ההנעה המחושמלות.
עלויות התחזוקה של הוולוו XC90 צפויות להיות גבוהות ביחס לרכב עממי, כפי שמקובל בקטגוריית הפרימיום. טיפולים תקופתיים, חלפים, וצמיגים – כולם מתומחרים בהתאם. יש לקחת זאת בחשבון בתקציב הכולל. גם שווי השימוש (ירידת הערך) של רכבי יוקרה, אף שלרוב אינו חד כמו ברכבים עממיים, עדיין קיים ומשפיע על העלות הכוללת של הבעלות לאורך זמן. יש לבדוק חוות דעת גולשים ונתונים מבדיקות אמינות כדי לקבל תמונה רחבה יותר על תקלות או בעיות נפוצות ספציפיות לדגם בהשוואה לרכבים אחרים בקטגוריה, אך וולוו נחשבת לרוב למותג אמין יחסית בקטגוריית הפרימיום.
X. יתרונות
- בטיחות מהשורה הראשונה: וולוו XC90 הוא אחד הרכבים הבטוחים ביותר בעולם, עם ציון 5 כוכבים מלא במבחני ריסוק ומערך אקטיבי מקיף ביותר שפועל בצורה יעילה. שקט נפשי למשפחה.
- תא נוסעים יוקרתי ומרווח: איכות חומרים מעולה, עיצוב מינימליסטי נעים, הנדסת אנוש טובה ברובה, ומרווח פנים מצוין (כולל שורה שלישית שימושית), הופכים את השהות ברכב לחוויה נעימה.
- נוחות נסיעה ובידוד רעשים: הרכב משרה אווירה רגועה ושקטה בנסיעה, סופג היטב את פגעי הדרך (אם כי לא מושלם על שיבושים גדולים), ומבודד מצוין רעשים חיצוניים.
- יחידת הנעה T8 Recharge: למי שמתאים לו פלאג-אין, גרסה זו מציעה ביצועים מרשימים ביותר, צריכת דלק/אנרגיה נמוכה מאוד בנסיעות קצרות ויכולת נהיגה חשמלית משמעותית.
- פונקציונליות של 7 מקומות: היכולת להסיע 7 נוסעים בצורה נוחה יחסית מעניקה לרכב יתרון משמעותי עבור משפחות גדולות או מי שמרבה לארח.
XI. חסרונות
- היגוי ודינמיות: חווית הנהיגה אינה ספורטיבית. ההיגוי חסר משוב והרכב רוכן בפניות, פחות מתאים למי שמחפש ריגוש מאחורי ההגה בהשוואה למתחרים מסוימים.
- תפעול מסך המגע: הסתמכות יתר על מסך המגע לשליטה ברוב פונקציות הרכב עלולה להסיח את הדעת מהכביש ודורשת תקופת הסתגלות.
- קצב טעינת AC ב-T8 Recharge: קצב טעינה איטית יחסית (3.7 קילוואט) מגביל את הגמישות בטעינה במהלך היום ומאריך את זמני הטעינה המלאים. אין טעינת DC.
- צריכת דלק (B5): בגרסת ההיברידית המתונה, צריכת הדלק סבירה אך אינה חסכונית במיוחד, בייחוד בנהיגה עירונית ופקקים.
XII. בהשוואה למתחרים – אלטרנטיבה שונה
הוולוו XC90 מתחרה, כאמור, בקטגוריה צפופה ויוקרתית מול שמות כמו אודי Q7, ב.מ.וו X5 ומרצדס GLE. בהשוואה למתחרים הגרמניים המסורתיים, הוולוו XC90 מציג גישה שונה בתכלית. בעוד שהגרמנים נוטים להציע חווית נהיגה ספורטיבית יותר (במיוחד ה-X5) ודגש חזק על טכנולוגיה ומותג מוחצן, הוולוו שם את הדגש על בטיחות בלתי מתפשרת, עיצוב סקנדינבי מאופק ואלגנטי, ותא נוסעים שמשדר שלווה ופונקציונליות משפחתית מעולה (עם היתרון המובנה של 7 מקומות ברוב הגרסאות). ב.מ.וו X5 ומרצדס GLE, למשל, נוטים להיות מהנים יותר לנהיגה מבחינה דינמית, והאודי Q7 מציע תא נוסעים טכנולוגי ומוקפד לא פחות. ה-XC90 מתבלט בפן הבטיחותי (שבו הוא כנראה הטוב ביותר), בפן המשפחתי-פונקציונלי (7 מקומות נוחים יותר מחלק מהמתחרים), ובאפשרות הפלאג-אין החזקה והיעילה שלו (T8) שמאפשרת חיסכון משמעותי בעלויות צריכת אנרגיה למי שמקפיד לטעון. מי שמחפש יוקרה אירופאית שקטה יותר, בטיחות מקסימלית, ופתרון משפחתי פרקטי באמת, ימצא שה-XC90 הוא אלטרנטיבה מצוינת וראויה בהשוואה למתחרים הבולטים.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין) – האם כדאי לקנות וולוו XC90?
הוולוו XC90 הוא רכב פנאי-שטח יוקרתי, מרשים ומעורר כבוד, שמצליח לבדל את עצמו בקטגוריה צפופה מאוד. הוא לא מנסה להיות ספורטיבי, אלא מתמקד במה שהוא עושה הכי טוב: להציע סביבה בטוחה, נוחה, ויוקרתית עבור המשפחה. העיצוב שלו, מבחוץ ומבפנים, משדר אלגנטיות סקנדינבית מאופקת, ואיכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים היא מהגבוהות ביותר. הוא פרקטי להפליא בזכות 7 מקומות הישיבה ומרווח פנים טוב, ותא המטען ענק כשהמושבים מקופלים.
מערך הבטיחות, הן הפסיבי והן האקטיבי, הוא ללא ספק היתרון הגדול ביותר של הרכב, ומעניק שקט נפשי שקשה למצוא במקום אחר. יחידות ההנעה המחושמלות (B5 ובעיקר T8 Recharge) מציעות שילוב טוב של כוח, ביצועים, וצריכת אנרגיה (בפרט בגרסת הפלאג-אין למי שיכול לטעון). חווית הנהיגה רגועה ונוחה, מתאימה בדיוק לאופי של הרכב ולקהל היעד שלו. הנדסת האנוש המתבססת על מסך מגע גדולה ומערכת גוגל מובנית הן מודרניות אך דורשות הסתגלות. נושא הטעינה האיטית יחסית בגרסת הפלאג-אין מהווה חיסרון מסוים למי שלא יכול לטעון באופן סדיר.
אז האם כדאי לקנות וולוו XC90? התשובה היא כן, אבל לא לכל אחד. זהו רכב שמתאים במיוחד למשפחות גדולות (או שמרבות להסיע אורחים) שמחפשות רכב פנאי יוקרתי, בטוח בצורה קיצונית, נוח לנסיעות ארוכות, ומוכנות לשלם את מחיר הפרימיום המתבקש. הוא פחות מתאים למי שמחפש רכב בעל התנהגות כביש ספורטיבית וחדה, או למי שהתקציב שלו מוגבל (שכן המחיר גבוה, וכך גם עלויות התחזוקה ושוווי השימוש). בהשוואה למתחרים הגרמניים, הוא מציע אלטרנטיבה מתוחכמת ושונה, ששמה דגש על ערכים של משפחתיות, בטיחות ועידון. לסיכום, אם בטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלכם, ואתם זקוקים ל-7 מקומות בנוחות ובסטייל סקנדינבי, הוולוו XC90 הוא בחירה מצוינת ומומלצת ביותר בשוק הישראלי.