אתה עומד בפני רכישת רכב חדש. מתלבט. מסתכל על קטגוריית רכבי הפנאי. השוק מוצף באפשרויות. אבל שתיים קופצות לך מול העיניים שוב ושוב. שתי אגדות. שתי מפלצות שטח-לייט אמיתיות (טוב, אולי לא מפלצות, אבל בהחלט עם יכולות). אנחנו מדברים, כמובן, על הסובארו פורסטר והטויוטה ראב4. שניהם, בגרסאות ה-4×4 שלהן, מציעים שילוב של נוחות משפחתית, יכולות שטח מפתיעות, ואמינות יפנית. אבל מה עדיף? על מה ללכת? במה כדאי לבחור? בוא נצלול פנימה ונבין.
השוואה ראש בראש: מי אתה ולמה דווקא עכשיו?
קודם כל, בואו נשים דברים על השולחן. אנחנו משווים פה שני רכבים שהם להיטים בקטגוריה שלהם, ולא בכדי. שניהם משרתים נאמנה משפחות, מטיילים, ואנשים שפשוט רוצים רכב גבוה, נוח ועם קצת ביטחון נוסף בכביש רטוב או בשביל עפר. הדילמה בין סובארו פורסטר לטויוטה ראב4 היא קלאסית. זה כמו לבחור בין שתי מנות הגשה של המאכל האהוב עליך, רק שלכל אחת טוויסט משלה.
קצת היסטוריה ויעוד
הפורסטר, מאז ומתמיד, היה ידוע באופי הקצת יותר “שטחי” שלו. הוא נולד עם יכולות שטח טובות יותר מהרבה מתחרים בקטגוריה שלו. הראב4, לעומת זאת, התחיל יותר כרכב פנאי קומפקטי, אבל עם השנים התפתח והפך לרכב משפחתי ורסטילי עם אופציה ל-4×4 חזק ויעיל.
יכולות שטח: איפה הפורסטר ואיפה הראב4?
טוב, הגענו לנקודה רגישה. יכולות השטח. בשבילים הקלים והבינוניים, שניהם יעשו עבודה מצוינת. אבל יש הבדלים דקים שהופכים את ההשוואה למעניינת.
הקסם של סובארו: הנעה סימטרית קבועה
- פורסטר: ידועה במערכת ההנעה הכפולה הסימטרית הקבועה שלה (Symmetrical AWD). מה זה אומר? שההנעה 4×4 תמיד פעילה. זה נותן תחושת ביטחון ואחיזה פנטסטית בכביש, במיוחד במזג אוויר גרוע. בשטח, המערכת הזו, יחד עם מרווח גחון נדיב יחסית וטכנולוגיית ה-X-Mode של סובארו (שמתאמת את המנוע, הגיר והבלמים לתנאי שטח שונים), הופכת את הפורסטר לשביליסט מצטיין. הוא מטפס עליות חלקלקות בקלות ומטפל במכשולים קטנים בביטחון.
הגישה של טויוטה: יעילות והתאמה
- ראב4 (4×4): טויוטה מציעה כמה סוגי מערכות 4×4 בראב4, תלוי בדגם ובשנה. בדגמי הבנזין יש מערכות הנעה כפולה מתקדמות יותר (כמו Dynamic Torque Control AWD או Dynamic Torque Vectoring AWD בדגמים מסוימים). בדגמי ההיברידי יש את מערכת ה-E-Four, שמשתמשת במנוע חשמלי על הציר האחורי. אמנם לא תמיד 4×4 “קבוע” כמו בסובארו (בחלק מהמערכות ההנעה האחורית נכנסת לפעולה רק כשצריך), אבל היכולות שלה בשטח, במיוחד בדגמים המצוידים במערכות מתקדמות, הן מרשימות ביותר לשם השוואה. הראב4 ההיברידי עם ה-E-Four מפתיע מאוד בשטח בזכות הכוח המיידי מהמנוע החשמלי האחורי.
בשורה התחתונה: אם שבילי עפר רציניים (יחסית לקטגוריה, כן?) והתמודדות עם תנאי אחיזה משתנים הם הדבר המרכזי עבורך, הפורסטר עשוי להרגיש קצת יותר בבית בזכות המערכת הקבועה וה-X-Mode. אבל הראב4, במיוחד בגרסאות ה-4×4 המתקדמות או ההיברידיות, ממש לא נופל מאחור והוא מסוגל לטפל ברוב ה”אתגרים” שמשפחה ממוצעת תפגוש בדרך לפיקניק או למסלול טיול קצר.
מנועים וביצועים: מי יותר זריז?
פה יש הבדל משמעותי, במיוחד אם מכניסים לתמונה את גרסת ההיברידי של הראב4.
הפורסטר: נאמן למנוע בוקסר
הפורסטר בישראל מגיע בדרך כלל עם מנוע בוקסר (צילינדרים אופקיים) בנפח 2.5 ליטר. זה מנוע אמין וחזק מספיק לרוב המשימות, עם הספק של כ-182 כ”ס. הוא משודך לגיר רציף (CVT). הביצועים לינאריים, לא ספורטיביים במיוחד, אבל מספקים לחלוחית המשפחתית. הוא מרגיש בטוח ויציב בכל מהירות חוקית.
הראב4: בנזין או היברידי?
הראב4 מגיע בשתי אופציות פופולריות בישראל בגרסאות ה-4×4: מנוע בנזין 2.0 ליטר (כ-171 כ”ס) או המערכת ההיברידית (מנוע בנזין 2.5 ליטר + מנועים חשמליים, הספק משולב של כ-222 כ”ס). גרסת הבנזין מרגישה דומה לפורסטר בביצועים (אולי קצת פחות מומנט נמוך), אבל הגרסה ההיברידית היא סיפור אחר לגמרי. היא הרבה יותר זריזה, שקטה בנסיעה חשמלית בעיר, והכי חשוב – חסכונית בדלק בצורה משמעותית.
במה לבחור? אם צריכת דלק היא בראש סדר העדיפויות, הראב4 ההיברידי מנצח בנוק-אאוט. אם אתה מעדיף את התחושה של מנוע בנזין מסורתי ואת האופי הייחודי של מנוע הבוקסר, הפורסטר הוא בחירה טובה. מבחינת ביצועים נטו, הראב4 ההיברידי לוקח.
נוחות נסיעה ופנים הרכב: איפה הכי נעים לבלות?
אחרי שיצאנו מהשטח ובחנו מנועים, בואו נראה איך הרכבים האלה מרגישים ביום-יום, בפקק או בנסיעה ארוכה.
תחושת בטן בסובארו
- נוחות: הפורסטר לרוב מרגיש נוח יותר בנסיעה. המתלים שלו מכוילים לריכוך, והוא סופג טוב יותר את מהמורות הכביש. הוא פחות מרגיש “ספורטיבי” בסיבובים, אבל בנסיעה רגועה הוא פשוט נעים.
- פנים: תא הנוסעים של הפורסטר מרגיש אוורירי ומרווח, במיוחד בזכות שטח חלונות גדול יחסית. הראות החוצה מצוינת, וזה יתרון משמעותי בעיר וגם בשטח. איכות החומרים טובה, והכל מרגיש בנוי היטב ועמיד. תא המטען מרווח ושימושי.
תחושת בטן בטויוטה
- נוחות: הראב4 קצת יותר נוקשה בכיול המתלים שלו, מה שיכול להרגיש קצת פחות נוח על כבישים משובשים, אבל הוא מעניק תחושה קצת יותר מחוברת ומדויקת בנהיגה דינמית יותר.
- פנים: תא הנוסעים של הראב4 המודרני מרשים יותר מבחינת עיצוב וחומרים לעומת דורות קודמים. הוא נראה מודרני ומצויד היטב. המרווח לנוסעים טוב, אם כי חלק עשויים להרגיש שהוא קצת פחות אוורירי מהפורסטר. תא המטען בדרך כלל מעט גדול יותר בנפח (בדגם ההיברידי ייתכן שיהיה הבדל קל בגלל הסוללה, אבל עדיין גדול).
מה עדיף? אם נוחות נסיעה “רכה” וראות מקסימלית הם קריטיים עבורך, הפורסטר עשוי להתאים יותר. אם אתה מעדיף עיצוב פנים מודרני יותר ותחושה מעט יותר הדוקה על הכביש, הראב4 יכול להיות הבחירה הנכונה. שניהם מרווחים מספיק למשפחה ממוצעת.
בטיחות ואמינות: שקט נפשי בשני הצדדים?
בשני התחומים האלה, אתה יכול להיות רגוע למדי. גם סובארו וגם טויוטה מובילות בתחום הבטיחות ונחשבות לאמינות במיוחד.
בטיחות: עזרי נהיגה מתקדמים
שני הרכבים מצוידים בחבילות בטיחות אקטיביות מתקדמות. סובארו מתגאה במערכת ה-EyeSight שלה, שמשתמשת במצלמות סטריאו כדי לזהות מכשולים, כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי אופניים. היא כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית ועוד. טויוטה מציעה את מערכת Toyota Safety Sense, הכוללת גם היא פיצ’רים דומים ומתקדמים. בשניהם תמצא מערכות להתראה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, ועוד. מבחינת דירוגי ריסוק, שניהם נוטים לקבל ציונים מצוינים.
אמינות: יפניות קשוחות
טויוטה ידועה באמינות האגדית שלה ברמה עולמית. הראב4 הוא אחד הדגמים האמינים ביותר שלה. סובארו גם היא נחשבת לאמינה מאוד, במיוחד מערכת ההנעה שלה. שניהם ישרתו אותך שנים רבות עם תחזוקה שוטפת מינימלית יחסית. אם אתה מחפש שקט נפשי לטווח ארוך, שניהם נותנים מענה מצוין. שים לב לתחזוקה סוללה אם בחרת בראב4 היברידי – אבל בדרך כלל גם הסוללות האלה מחזיקות שנים רבות.
מה עדיף? קשה להגיד בוודאות. שניהם בטיחותיים ואמינים בצורה יוצאת דופן. אולי לטויוטה יש יתרון תדמיתי קל באמינות הכללית, אבל הפורסטר בהחלט לא נופל ממנה בהרבה.
מחיר ועלויות אחזקה: כמה עולה החלום?
גם כאן יש הבדלים שיכולים להשפיע על ההחלטה.
עלויות רכישה ותחזוקה
מחירי הרכישה של הראב4 והפורסטר בגרסאות ה-4×4 דומים למדי, תלוי ברמת הגימור ובשנתון. הראב4 ההיברידי נוטה להיות יקר יותר ברכישה הראשונית. מבחינת עלויות תחזוקה שוטפת (טיפולים), הן דומות יחסית. אבל היתרון הגדול של הראב4 ההיברידי הוא, כאמור, בצריכת הדלק. זה יכול לחסוך אלפי שקלים בשנה, במיוחד אם אתה נוסע הרבה. בנסיעות עירוניות קצרות, הראב4 ההיברידי כמעט לא צורך דלק כלל, מה שמשפיע דרמטית על עלויות התפעול.
שמירת ערך
שני הדגמים נהנים משמירת ערך מצוינת בשוק הישראלי. טויוטה ידועה בשמירת הערך הפנומנלית שלה, וגם סובארו פורסטר נחשב לרכב מבוקש מאוד ביד שנייה. כך שאתה לא אמור להפסיד יותר מדי על הרכישה כשתמכור אותו בעתיד, בשני המקרים.
על מה ללכת? אם התקציב המיידי הוא הדבר היחיד שמשנה, ההבדלים פחות דרמטיים (בין גרסאות בנזין דומות). אבל אם אתה חושב לטווח ארוך ושקלול החיסכון בדלק משמעותי עבורך, הראב4 ההיברידי הופך למשתלם יותר למרות מחיר הרכישה הראשוני הגבוה יותר.
החלטה קשה: במה כדאי לבחור בסוף היום?
אז חזרנו לנקודת ההתחלה. פורסטר או ראב4? התשובה, כמו ברוב הדילמות מהסוג הזה, היא: זה תלוי.
בחר בסובארו פורסטר אם:
- אתה מעריך נוחות נסיעה גבוהה ורכה יותר.
- חשובה לך ראות מצוינת מתוך הרכב ותא נוסעים אוורירי.
- אתה מטייל הרבה בשבילי עפר (לא עבירות קשה!) ורוצה את היתרון הקל שיש למערכת ההנעה הסימטרית הקבועה וה-X-Mode.
- אתה פחות מוטרד מצריכת דלק ורוצה מנוע בנזין אטמוספרי “פשוט” ואמין (יחסית כמובן).
- אתה מחפש רכב שמרגיש קצת יותר “שטחי” ופחות “עירוני”.
בחר בטויוטה ראב4 (4×4) אם:
- צריכת דלק נמוכה היא בראש סדר העדיפויות שלך (במיוחד בגרסה ההיברידית).
- אתה מעריך ביצועים זריזים יותר (במיוחד בגרסה ההיברידית).
- אתה מעדיף עיצוב פנים מודרני יותר ותחושה קצת יותר הדוקה בכביש.
- אתה רוצה אופציה למערכת הנעה היברידית, שמשלבת חשמל ובנזין.
- אמינות היא השם השני שלך (לא שהסובארו פחות אמין, אבל לטויוטה יש תדמית בלתי ניתנת לערעור בתחום זה).
בשורה התחתונה, שניהם רכבים מצוינים, אמינים ובטיחותיים, עם יכולות 4×4 שימושיות למי שיוצא קצת מהאספלט. ההשוואה מראה שההבדלים נעוצים בעיקר בדקויות: הפורסטר נוטה לצד הנוחות והשטח הקל, והראב4 לצד היעילות (היברידית), הביצועים (היברידית) ועיצוב הפנים המודרני יותר. שקלל את הצרכים שלך, את התקציב, ואת סוג הנהיגה שאתה עושה הכי הרבה. הכי טוב? לך תעשה נסיעת מבחן על שניהם. רק ככה תרגיש במה הכי נעים לך לשבת, לנהוג, ולדמיין את עצמך איתו בשבילי הארץ או בפקק של יום ראשון בבוקר.