גיליתם בעיה ברכב? כך תדעו אם חיישן האוויר תקין

דמיינו לעצמכם רגע מרגש – אתם מתיישבים סוף סוף במכונית שלכם, מדליקים את המנוע, מוכנים לנסיעה לעבודה או לטיול מהנה. לפתע, המנוע שלכם משתעל קצת, מגמגם, לא ממש משתף פעולה, אולי אפילו מתריע לכם בנורת אזהרה מציקה במסך הדשבורד שלכם. “או-או”, אתם חושבים, “הופה פה יש בעיה”. פעמים רבות, האשם הוא לא אחר מאשר חיישן זרימת האוויר (Mass Air Flow Sensor, או בקיצור MAF). אז לפני שאתם נכנסים לפאניקה, בואו נראה יחד איך אפשר לבדוק אותו לבד באופן פשוט ומעשי – בלי להיכנס מייד למוסך ובלי להוציא סכומים מוגזמים.

אז רגע, איך החיישן הזה עובד בכלל?

ראשית, חשוב שתבינו מהו החיישן והאם בכלל שווה להשקיע את הזמן של הבדיקה. מדובר ברכיב קטנטן ופשוט שמותקן בדרך-כלל אחרי הפילטר של האוויר. התפקיד שלו – למדוד כמה אוויר בדיוק נכנס למנוע, ולהעביר את המידע החשוב הזה למחשב הרכב. למה? כדי שהמחשב יתאים בצורה נכונה ומדויקת את כמות הדלק שנכנסת לתוך הצילינדרים, כך שהבעירה תיעשה בצורה האופטימלית.

דמיינו לעצמכם שאתם אופים עוגה: אם תכניסו יותר מדי קמח והחמיצות תשתבש, העוגה שלכם עשויה לצאת יבשה ולא טעימה; מצד שני – אם הקמח פחות מדי והבצק רך מדי, התוצאה לא תהיה מוצלחת. בדיוק כך, אם החיישן שלכם לא מדויק, הרכב שלכם יצרוך יותר דלק, יפעל פחות טוב ואפילו יציג ביצועים ירודים מאוד. לכן כדאי לבדוק ולוודא שהוא אכן פועל בצורה תקינה.


סימנים שכדאי לשים אליהם לב – האם החיישן שלי בעייתי?

בלי להכניס את הידיים לשומנים עדיין, אפשר לבדוק כמה סימנים פשוטים שהרכב רומז לנו שעלולה להיות בעיה בחיישן זרימת האוויר. מוכנים? הנה כמה מהסימנים הנפוצים:

  • מנוע מדלג, משתעל או עובד לא חלק במיוחד באיזון סרק.
  • צריכת דלק שהתחילה לטפס יותר מדי לאחרונה ובלי סיבה ממשית.
  • המנוע מתקשה להאיץ או מרגיש חלש ועייף בעלייה.
  • נורת Check Engine דולקת ללא סיבה ברורה.

אם אחד או כמה מהסימנים האלו מוכרים לכם, ייתכן מאוד שהגיע הזמן לקצת תחזוקה וחקירה, ואולי הגיע הזמן לקרוא את השלב הבא ולבדוק את חיישן זרימת האוויר בעצמכם.


שלב אחר שלב: נעבור לבדיקה הפשוטה והמקדימה לחיישן MAF

שלב ראשון: בדיקה ויזואלית

בואו נשים כפפות (סתם בצחוק, לא חובה בכלל, רק תוצאות נהדרות), ופותחים את מכסה המנוע. נאתר את החיישן – בדרך-כלל תמצאו אותו מעל או ליד מסנן האוויר הראשי, עם מחבר חשמלי קטן שיוצא ממנו. בודקים אם המחבר תקוע היטב במקומו וכל התושבות והצינורות שלמים ותקינים. שימו עין אם אתם מבחינים בבלאי או בקרעים, זהו סימן די ברור שמשהו דורש טיפול פה.

שלב שני: ניתוק קל של המחבר החשמלי

עכשיו למבחן מגניב: ניתקו לרגע את המחבר החשמלי בעדינות. התניעו את הרכב ובדקו אם פעולת המנוע משתפרת, מחמירה או נשארת אותו דבר. אם המנוע פועל טוב יותר לאחר הנתק – ייתכן מאוד שהחיישן שלכם תקול.

אם המנוע בכלל לא מתניע עכשיו – כנראה שהמחשב הסתמך מאוד על הנתונים מהחיישן, אך זה עוד לא מבטיח שהוא תקין. זה רק אומר שכדאי שתבדקו אותו בהמשך בצורה יותר מפורטת.

שלב שלישי: בדיקה בעזרת מולטימטר

מי אמר שמולטי-מטר זה מפחיד? ממש קל ואפילו קצת מהנה! הכינו מולטימטר אישי ובדקו לפי הוראות הרכב שלכם (מומלץ לבדוק במדריך של הרכב או בחיפוש באינטרנט לפי דגם המדויק). בדרך כלל מודדים מתח ביציאה החיישן כשהמנוע עובד. רוב החיישנים הטובים נותנים קריאות בטווח הגיוני ויציב אם הם תקינים (לדוגמה מתח בין 0.8V ל-1.3V כשהמנוע עובד בסרק, וכשעולים בסל”ד המתח עולה בצורה הדרגתית וליניארית).

אם הערכים משתנים באופן חריג, או שהמדידה בכלל לא מתבצעת – החיישן כנראה סיים את תפקידו וצריך להחליף אותו.


מה אפשר לעשות כדי למנוע בעיות עם החיישן?

כדי להימנע ממצבים כאלו בעתיד, כדאי לשמור על חיישן זרימת האוויר שלכם. כמו ביקורים מומלצים אצל רופא השיניים, חשוב להקפיד על תחזוקה קלה ויעילה. ניקוי שנתי של החיישן עם תרסיס מיוחד (ניתן לרכישה ברוב חנויות חלקי החילוף) יעשה עבודה מצוינת וישמור עליו בריא ומתפקד לאורך שנים רבות, וכמובן – לחסוך לכם הרבה כסף על תיקונים בעתיד.


ולסיכום – קצת פרקטיות לא הזיקה לאף אחד!

בדיקת החיישן היא משימה שכל בעל רכב יכול לבצע בעצמו, גם בלי מנוי במוסך ובלי ידע רב מדי. העצה החשובה שלי: אל תתעצלו ואל תיבהלו אם הרכב מגלה לכם סמנים שמשהו לא כשורה, ואם הבדיקה מצביעה על תקלה – פנו לטפל בה בהקדם האפשרי. כך תשמרו על רכב נקי, מנוע בריא, ובעיקר – תחסכו בכסף ותוכלו לצאת לנסיעות בלי דאגות! הדרך הפשוטה לפעמים היא הפתרון הטוב ביותר. בהצלחה, ונסיעה בטוחה ומהנה!

מלך המצברים

מלך המצברים

מלך המצברים מבצעים החלפת מצברים איכותיים לכל סוגי הרכב. אך כיצד תדעו אם אתם צריכים והחליף, ואיך בוחרים מצבר לרכב? מלך המצברים לשירותכם!

רוצה להגיד משהו? זה הזמן :-)

אולי גם אלו יעניינו אותך...

מלך המצברים

אנו במלך המצברים דואגים לתת את השירות הכי טוב והכי מהיר שאפשר, עם פריסה רחבה בכל הארץ לשירות של מצברים עד הבית.

יכול לעניין אותך...

אנו עובדים עם המצברים הטובים בשוק

מצברי שנפ

12 חודשי אחריות | החל מ- 480 ש"ח

מצברי ורטה

24 חודשי אחריות | החל מ- 550 ש"ח
מומלץ

מצברי סטארטאפ

18 חודשי אחריות | החל מ- 480 ש"ח

מצברי בוש

24 חודשי אחריות | החל מ- 550 ש"ח

מצברי EFB

20 חודשי אחריות
מומלץ

מצברי AGM

24 חודשי אחריות
Call Now Buttonחייגו עכשיו דילוג לתוכן