ברוכים הבאים לפורטל BatteryKing, הבית שלכם לכל מה שקשור לרכב בישראל.
הפעם אנחנו צוללים לעומק של אחד הדגמים החשמליים המדוברים והמעניינים ביותר שנחתו כאן בשנה האחרונה, והוא בהחלט עושה לא מעט גלים בשוק המקומי.
אנחנו מדברים כמובן על ה-BYD Dolphin, או בשמו המלא, Build Your Dreams Dolphin.
הוא נכנס לשוק בסערה יחסית, עם הבטחות למחיר נגיש ואבזור עשיר, והצליח למשוך לא מעט תשומת לב.
הדולפין לא סתם עוד מכונית חשמלית קטנה; הוא מייצג כניסה רצינית של יצרן סיני ענק, BYD, שמביא איתו ניסיון רב בטכנולוגיות סוללה (הוא התחיל כיצרן סוללות, זוכרים?).
הרכב ממוקם בסגמנט ההאצ’בק הקומפקטי החשמלי, קטגוריה שמתחילה להתחמם בישראל.
הוא מתמודד ראש בראש מול שחקנים ותיקים וחדשים כאחד.
מתחרים עיקריים שלו בישראל כוללים את ה-MG ZS EV, הג’ילי ג’יאומטרי C, ואולי גם את האורה פאנקי קאט, כל אחד עם היתרונות והחסרונות שלו.
הדולפין מנסה למצוא את הנישה שלו על ידי הצעת חבילה אטרקטיבית שמשלבת מחיר יחסית נמוך (בהשוואה למחירים של חשמליות אחרות בתחילת הדרך), אבזור נדיב, ועיצוב קצת שונה מהמקובל.
קהל היעד העיקרי שלו הוא ככל הנראה משפחות צעירות שגרות בעיר או בסמוך לה, יחידים, או זוגות שמחפשים רכב שני פרקטי וחסכוני לנסיעות יומיומיות, הסעות ילדים, וקניות.
הוא פונה למי שמוכן לאמץ טכנולוגיה חשמלית ומחפש את התמורה הטובה ביותר לכסף.
הסקירה המקיפה הזו תיקח אתכם למסע דרך כל ההיבטים החשובים של ה-BYD דולפין.
נתחיל מהעיצוב, נצלול פנימה לתא הנוסעים והטכנולוגיה, נעבור דרך הביצועים והטעינה, ננתח את חווית הנהיגה והבטיחות, נדבר על מחיר ורמות גימור בישראל, ונסכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים.
ננסה לענות על השאלות החשובות ביותר: האם כדאי לקנות את ה-BYD דולפין? האם הוא עומד בהבטחות? ואיך הוא מתמודד בהשוואה למתחרים?
חוות דעת גולשים ראשוניות בישראל הראו סקרנות עצומה לצד חששות לגבי אמינות ויצרן חדש, אבל גם התלהבות מהאבזור והמחיר.
בואו נראה אם הדולפין שוחה עם הזרם או שוחה נגד הזרם.
II. עיצוב חיצוני: משחק של צבעים וצורות ימיות
במבט ראשון על ה-BYD דולפין, קשה לפספס את הפילוסופיה העיצובית שמאחוריו. BYD קוראים לה “אסתטיקת האוקיינוס”, והדולפין הוא החבר הכי קטן והכי חמוד בסדרה הזו.
הוא לא מנסה להיראות אגרסיבי או סופר ספורטיבי.
להפך, יש לו מראה ידידותי, כמעט משובב נפש.
הפרופורציות שלו קומפקטיות, כצפוי מרכב בסגמנט ה-B, אבל הוא מצליח להיראות קצת יותר משמעותי בחזית.
עיצוב החזית מאופיין בפנסים צרים ומלוכסנים (לרוב LED ברמות הגימור הגבוהות), שמחוברים ביניהם במין פס דקורטיבי.
מאחר ומדובר ברכב חשמלי, אין גריל ענק ובולט כמו ברכבי בנזין מסורתיים.
במקום זה, ישנו פגוש קדמי שמכיל את פתחי האוורור הדרושים לקירור הסוללה והמערכות החשמליות, ובדרך כלל גם אלמנטים עיצוביים בצבע שונה שמוסיפים טאץ’ צעיר.
הרושם הכללי מלפנים הוא נקי ומודרני.
במבט מהצד, צללית הדולפין היא של האצ’בק קלאסי, אבל עם קו גג יורד מעט כלפי מטה וקו מותניים שנוסק קלות.
אלמנט עיצובי בולט הוא הקורה האחורית (C-pillar), שיכולה לבוא בצבע שונה משאר הגוף, ונותנת אשליה של גג “צף”.
קשתות הגלגלים בולטות יחסית ונותנות לרכב מראה קצת יותר “שורץ”.
חישוקי הגלגלים המוצעים בישראל לרוב מגיעים בגדלים 16 או 17 אינץ’, ועיצובם די סטנדרטי אך מתאים למראה הכללי של הרכב.
הם לא דרמטיים במיוחד, אבל גם לא מכערים.
המידות הפיזיות שלו (אורך כ-4.1 מטרים) ממקמות אותו בלב קטגוריית הסופר-מיני/B-segment, דומה לגודל של יונדאי i20 או סקודה פאביה, רק עם גובה מעט גדול יותר, אופייני לרכבים חשמליים שמכילים סוללה בתחתית.
החלק האחורי של הדולפין ממשיך את השפה העיצובית הנקייה.
פנסי ה-LED האחוריים מחוברים ביניהם בפס תאורה מרשים לרוחב דלת תא המטען, טרנד פופולרי ברכבים מודרניים.
שם הדגם וסמל BYD ממוקמים במרכז.
הפגוש האחורי מעוצב בפשטות יחסית, עם אלמנטים דקורטיביים תואמים לחזית.
הרושם הכולל הוא של רכב קומפקטי, מודרני ועם קריצה שובבה, שמצליח לבלוט בנוף העירוני בלי להיות צעקני מדי.
נוכחות הכביש שלו נעימה וידידותית, ממש כמו דולפין קטן ששוחה בעיר הגדולה.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קונספט ימי ותחושה צבעונית
אם העיצוב החיצוני של ה-BYD דולפין מזכיר אלמנטים ימיים באופן עדין, הרי שתא הנוסעים צולל לתוך קונספט ה”אוקיינוס” וה”דולפין” בצורה הרבה יותר מוחשית, וזה מה שהופך אותו למיוחד (או מוזר, תלוי את מי שואלים).
האווירה הכללית צבעונית, עליזה וקלילה, רחוקה מאוד מהאפרוריות המאפיינת תאי נוסעים רבים.
העיצוב הפנימי מתבסס על קווים מעוגלים ואלמנטים שנועדו לדמות סנפירים, גלים או את המראה העור של הדולפין.
למשל, ידיות הדלתות מעוצבות בצורה שמזכירה סנפיר, פתחי המיזוג עגולים ונראים כמו מערבולות מים, ויש שימוש נרחב בפלסטיק בצבעים שונים, לרוב שילוב של כחול או תכלת עם גוונים בהירים יותר.
זה בהחלט שונה מהמקובל, וזה או שאתה מתחבר לזה מיד, או שאתה לא מבין מה קורה פה.
בכל הנוגע לאיכות החומרים, ה-BYD דולפין מציג תמונה מעורבת.
על הדשבורד בחלקו העליון תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע, וזה מרשים יחסית לרמת המחיר.
גם על גבי הדלתות תמצאו אזורים מרופדים.
עם זאת, בחלקים התחתונים והפחות נראים לעין (כמו קונסולה מרכזית תחתונה או ציפוי תאים), תמצאו פלסטיק קשיח יותר.
איכות ההרכבה נראית סבירה בסך הכל, ללא קרקושים או רעשים חריגים ברכב חדש, אבל הזמן יגיד איך היא תחזיק מעמד לאורך שנים.
התחושה הכללית אינה יוקרתית, אך היא בהחלט מרגישה מודרנית ושונה.
הנדסת האנוש בדולפין היא סיפור בפני עצמו, בגלל מסך המולטימדיה המרכזי שנדבר עליו עוד מעט.
רוב הפקדים הפיזיים מרוכזים סביב הבורר הסיבובי של ההילוכים (או יותר נכון, מצבי הנסיעה, כי אין הילוכים בדולפין).
הם נראים קצת כמו כפתורים של כלי נגינה ישן, ודורשים התרגלות.
הפקדים של המיזוג משולבים לרוב במסך המגע, מה שיכול להיות פחות נוח בנהיגה.
הראות החוצה סבירה, למרות שקורות ה-A הקדמיות קצת עבות.
נוחות המושבים הקדמיים טובה בדרך כלל.
הם מציעים תמיכה צדדית סבירה ותמיכה לירכיים, והריפוד לרוב נעים (תלוי רמת גימור, לרוב בד או שילוב בד/עור סינטטי).
מושבים מחוממים הם אבזור סטנדרטי ברמות גימור מסוימות בישראל, שזה נחמד.
המושבים האחוריים מתאימים יותר לשני מבוגרים מאשר לשלושה, למרות שהרכב מאושר לחמישה נוסעים.
מרווח הרגליים מאחור מפתיע לטובה עבור רכב בגודל הזה, הודות לבסיס גלגלים ארוך יחסית.
מרווח הראש טוב גם לנוסעים גבוהים, בגלל קו הגג הגבוה יחסית.
מרווח הכתפיים כמובן מוגבל כששלושה מבוגרים יושבים מאחור.
נפח תא המטען עומד על 345 ליטר, נתון מכובד בהחלט לקטגוריה ואפילו עולה על כמה מתחרים ישירים.
הוא מספיק לקניות שבועיות או למזוודות קטנות/בינוניות לנסיעת סופ”ש.
צורת תא המטען די רגילה, אבל סף ההטענה מעט גבוה, מה שיכול להקשות על הכנסת פריטים כבדים.
קיפול המושבים האחוריים מתבצע ביחס של 60/40 ומגדיל את הנפח משמעותית, למרות שנוצר מדרגה קטנה.
ישנם ווי עיגון בתא המטען, אך פתרונות אחסון נוספים (רשתות, תאים נסתרים) מינימליים.
בסך הכל, תא הנוסעים של הדולפין הוא מקום נעים (אם מתחברים לעיצוב הצבעוני), מרווח למדי ביחס לגודל החיצוני, ומציע פונקציונליות טובה ברוב התחומים, למרות כמה פשרות באיכות החומרים בחלקים מסוימים.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מסך מסתובב ודי הרבה הפתעות
אחד מנקודות המכירה החזקות והמדוברות ביותר של ה-BYD דולפין הוא ללא ספק רמת האבזור הטכנולוגי, ובעיקר מסך המולטימדיה.
במכוניות חשמליות רבות, הטכנולוגיה תופסת מקום מרכזי, והדולפין לא מאכזב מהבחינה הזו, בטח בהשוואה למחיר שלו.
נתחיל מהכוכב הבלתי מעורער: מסך המולטימדיה המרכזי.
ברמת הגימור המרכזית המשווקת בישראל (Comfort), מדובר במסך ענק בגודל 12.8 אינץ’ (ברמת הגימור הבסיסית Dynamic הוא קטן יותר, 10.1 אינץ’).
אבל גודל זה לא הכל, נכון? הייחוד האמיתי כאן הוא שהמסך הזה *מסתובב*!
בלחיצת כפתור (או דרך התפריט), הוא יכול לעבור ממצב אופקי (לנדסקייפ) למצב אנכי (פורטרט).
זה גימיק שמשך המון תשומת לב בחוות דעת גולשים ברחבי העולם.
האם זה שימושי? תלוי את מי שואלים. לניווט (אם משתמשים במפה המובנית או באפליקציית ניווט שתומכת בכך) מצב אנכי יכול להיות עדיף, בעוד שמצב אופקי טוב יותר לצפייה בווידאו (כשעומדים, כמובן!).
בפועל, רוב האנשים כנראה ימצאו את המצב האופקי שימושי יותר לרוב הפונקציות.
איכות התצוגה של המסך מצוינת, חדה וצבעונית.
מהירות התגובה טובה בדרך כלל, אם כי לפעמים יכול להיות גמגום קל.
מבנה התפריטים די הגיוני וקל להתמצאות יחסית לאחר תקופת הסתגלות, אבל יש המון אופציות ותפריטי משנה, מה שיכול להיות קצת מעייף לפעמים.
מערכת ההפעלה של BYD מבוססת אנדרואיד ומאפשרת התקנת אפליקציות מסוימות.
העוזר הקולי, שמופעל על ידי הקריאה “היי BYD”, קיים, אך לרוב פחות שימושי בעברית מאשר בשפות אחרות, ויעילותו מוגבלת.
קישוריות סמארטפונים היא נושא שדורש התייחסות עדכנית לאפריל 2025.
כשהדולפין הושק, הוא לא תמך באופן מובנה ב-Apple CarPlay או Android Auto, מה שהיווה חיסרון משמעותי עבור קהל ישראלי שרגיל לזה.
בהמשך, BYD עדכנו את המערכת בחלק מהדגמים והוסיפו תמיכה (לרוב חיבור חוטי בהתחלה).
יש לוודא בעת הרכישה איזה סוג קישוריות סמארטפונים מוצע ברכב הספציפי שאתם בוחנים והאם היא אלחוטית או דורשת כבל.
זו נקודה חשובה להרבה לקוחות, וזה משפיע ישירות על חווית המולטימדיה היומיומית.
מעבר למסך המרכזי, לוח המחוונים גם הוא דיגיטלי, אבל בגודל קטן יחסית (5 אינץ’).
הוא ממוקם על עמוד ההגה ונע יחד איתו, וזה פתרון עיצובי מעניין.
הוא מציג את המידע החיוני (מהירות, טווח, צריכת אנרגיה), אך אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית שלו מוגבלות בהשוואה ללוחות מחוונים דיגיטליים מלאים וגדולים יותר ברכבים אחרים.
איכות מערכת השמע הסטנדרטית סבירה בהחלט, מספיקה להאזנה רגילה, אבל היא לא מערכת אודיופילס. אין אופציה למערכת שמע משודרגת משמעותית.
אבזור הנוחות ב-BYD דולפין, במיוחד ברמת גימור קומפורט הפופולרית בישראל, נדיב מאוד ביחס למחיר.
הוא כולל בקרת אקלים מפוצלת, מושבים קדמיים מחוממים, גג פנורמי (שאינו נפתח), כניסה והנעה ללא מפתח, משטח טעינה אלחוטי לנייד, ועוד.
זו אחת הסיבות העיקריות שבגללן הרבה לקוחות רואים בו תמורה טובה למחיר.
הוא מגיע עם חבילה טכנולוגית ואבזור נוחות שלרוב תמצאו רק ברכבים יקרים יותר משמעותית, וזה יתרון משמעותי מבחינת הלקוח הישראלי שמחפש מקסימום אבזור בתקציב נתון.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: זריז בעיר, נינוח בבינעירוני
ה-BYD דולפין המשווק בישראל מגיע עם יחידת הנעה חשמלית אחת, לפחות בשלב זה: מנוע חשמלי יחיד הממוקם מאחור ומניע את הגלגלים האחוריים.
מדובר במנוע עם הספק של 150 קילוואט, שווה ערך לכ-204 כוחות סוס.
המומנט המרבי עומד על 31.6 קג”מ, נתון יפה מאוד שזמין באופן מיידי כמו בכל רכב חשמלי.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש הרשמי עומד על כ-7 שניות, נתון מכובד בהחלט לרכב משפחתי קומפקטי, שמאפשר עקיפות זריזות ויציאה מהירה מרמזורים.
בנהיגה יומיומית, במיוחד בעיר, תחושת הכוח מצוינת.
הדולפין זריז מאוד בתאוצות ראשוניות ובמהירויות נמוכות-בינוניות.
ההיעדר המוחלט של גיר ושל צורך להחליף הילוכים הופך את הנסיעה לחלקה ושקטה בצורה יוצאת דופן בפקקים ותנועה עירונית.
כל לחיצה על דוושת התאוצה מתורגמת לתגובה מיידית ולינארית.
בתאוצות ביניים בכביש המהיר, למשל מעל 80 קמ”ש, תחושת הדחף מתמתנת מעט, והרכב מרגיש יותר נינוח מאשר ספורטיבי, אבל עדיין מספק מספיק כוח לעקיפות בטוחות.
כשמדברים על רכבים חשמליים, המונח הנכון הוא צריכת אנרגיה בקילוואט-שעה ל-100 ק”מ (קוט”ש/100 ק”מ), ולא צריכת דלק.
עם זאת, בחיפוש אינטרנטי, הרבה אנשים עדיין מחפשים מידע באמצעות הביטוי “צריכת דלק” גם עבור רכבים חשמליים, מתוך הרגל או כי הם מנסים להשוות את העלות לתדלוק בנזין.
צריך להבין שהעלות לק”מ בנסיעה חשמלית נמוכה משמעותית לעומת נסיעה בבנזין, גם אם מחיר החשמל עולה.
נתון צריכת אנרגיה רשמי (לפי תקן WLTP) ל-BYD דולפין עומד על כ-15.9 קוט”ש/100 ק”מ.
נתון זה מתורגם לטווח נסיעה רשמי של 427 ק”מ עבור גרסת הקומפורט עם סוללת ה-60 קוט”ש (גרסת הדיינמיק הבסיסית מגיעה עם סוללה קטנה יותר של 44.9 קוט”ש וטווח של 340 ק”מ).
במציאות הישראלית, עם שימוש במיזוג אוויר (הכרחי!), נסיעה בכבישים מהירים במהירויות גבוהות יחסית, ותנאי תנועה אופייניים, הטווח הריאלי יהיה נמוך יותר.
ניתן לצפות לצריכת אנרגיה בפועל שנע בין 16 ל-20 קוט”ש ל-100 ק”מ, תלוי בסגנון הנהיגה ובתנאי הדרך.
זה אומר שבנהיגה יומיומית רגילה, טווח הנסיעה הריאלי עבור גרסת הקומפורט יהיה באזור ה-320-370 ק”מ.
זה מספיק בהחלט לרוב הצרכים היומיומיים והשבועיים של רוב הנהגים, וגם מאפשר נסיעות ארוכות יותר עם תכנון טעינה קצר בדרך.
VI. טעינה: כמה זמן לוקח למלא את המיכל (החשמלי)?
חווית הבעלות על רכב חשמלי קשורה קשר הדוק לחווית הטעינה.
איך טוענים, כמה זמן זה לוקח, והיכן אפשר לטעון? אלו שאלות קריטיות, ובמקרה של ה-BYD דולפין, התשובות שונות בהתאם לגרסה וסוג הטעינה.
הדולפין תומך בשני סוגי טעינה עיקריים: AC (זרם חילופין, טעינה איטית יותר, לרוב בבית או בעמדות ציבוריות רגילות) ו-DC (זרם ישר, טעינה מהירה, לרוב בעמדות מהירות לאורך כבישים בין-עירוניים או בנקודות מרכזיות).
קצב טעינת AC המקסימלי עבור גרסת ה-Comfort הפופולרית בישראל הוא 11 קילוואט (שלושה פאזות).
זה קצב טוב שמאפשר טעינה מלאה של סוללת ה-60 קוט”ש בבית (מעמדה תלת-פאזית מתאימה) תוך כ-6-7 שעות.
עבור גרסת ה-Dynamic הבסיסית, קצב טעינת ה-AC מוגבל ל-7 קילוואט (חד-פאזי), מה שאומר שטעינה מלאה של סוללת ה-44.9 קוט”ש בבית תיקח כ-6.5-7 שעות, שזה פחות מרשים בהשוואה לסוללה קטנה יותר.
רוב הלקוחות יטענו את הרכב בלילה בבית, כך שזמן הטעינה הזה מספיק בהחלט עבור שימוש יומיומי.
בכל הנוגע לטעינת DC מהירה, גרסת ה-Comfort תומכת בקצב מקסימלי של עד 88 קילוואט, וגרסת ה-Dynamic תומכת בקצב מקסימלי של עד 60 קילוואט.
אלו לא הקצבים המהירים ביותר שקיימים בשוק החשמליות היום (יש דגמים שמגיעים גם ל-150 קילוואט ויותר), אבל הם סבירים עבור רכב בסגמנט הזה וברמת המחיר הזו.
זמן טעינה טיפוסי בעמדה מהירה (DC) מ-10% ל-80% אמור לקחת בגרסת ה-Comfort כ-40-45 דקות.
זה זמן שמאפשר הפסקת קפה או ארוחה קצרה בדרך לנסיעה ארוכה.
חשוב לציין שקצב הטעינה ב-DC אינו קבוע ושומר על המקסימום לכל אורך התהליך; הוא מתחיל גבוה ויורד ככל שהסוללה מתמלאת, במיוחד מעל 80%.
המחבר הסטנדרטי לרכבים חשמליים באירופה ובישראל הוא Type 2 עבור טעינת AC ו-CCS2 עבור טעינת DC, והדולפין מצויד במחבר משולב שכזה.
זה מבטיח תאימות טובה לעמדות טעינה ציבוריות בישראל, שהופכות נפוצות יותר ויותר.
BYD מציעה גם אפליקציה לניהול הטעינה, שמאפשרת לראות את מצב הסוללה, להתחיל או לעצור טעינה מרחוק, ולתזמן טעינה לשעות מסוימות (למשל, ניצול תעריפי חשמל זולים יותר בלילה).
יעילות ונוחות השימוש באפליקציה משתנות, וחוות דעת גולשים עליה יכולות להיות שונות.
חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין יכולה להיות מאתגרת בהשוואה למדינות מסוימות באירופה.
ישנן יותר ויותר עמדות, אבל עדיין ייתכנו תורים בעמדות מהירות בשעות עומס, תקלות בעמדות עצמן, או בלבול בין ספקיות שירות שונות.
הדולפין עצמו תואם לעמדות הסטנדרטיות, והשפעת התשתית הכללית זהה עבור רוב הרכבים החשמליים בישראל.
חשוב להתייחס לכך בתכנון נסיעות ארוכות.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות עירונית עם פשרות דינמיות
חווית הנהיגה ב-BYD דולפין מכוונת בעיקר לנוחות וקלילות בשימוש יומיומי.
הרכב תוכנן להיות פרקטי וקל לתפעול בעיר, וזה ניכר במאפייניו.
נוחות הנסיעה בעיר טובה בדרך כלל.
המתלים מכוילים בצורה רכה יחסית ומצליחים לספוג את רוב שיבושי הכביש, במיוחד מהמורות קטנות ופסי האטה.
בסוגי דרך משובשים יותר, כמו כבישים עירוניים עם אספלט גס או כבישים בין-עירוניים באיכות פחות טובה, הרכב יכול להרגיש קצת פחות מרוסן, והשיבושים הגדולים יותר עשויים לחדור לתא הנוסעים.
בכבישים בינעירוניים סלולים היטב, הנסיעה חלקה ונעימה.
רמת בידוד הרעשים בדולפין סבירה עבור רכב בקטגוריה ובמחיר הזה.
רעשי המנוע כמובן כמעט ולא קיימים (כי אין מנוע בנזין רועש).
רעשי רוח נשמעים במהירויות גבוהות (מעל 100-110 קמ”ש), ורעשי כביש (מחיכוך הצמיגים באספלט) נוכחים גם הם, במיוחד על כבישים עם מרקם גס.
זה לא תא נוסעים שקט במיוחד כמו ברכבי יוקרה, אבל הוא בהחלט שקט יותר מרוב רכבי בנזין מקבילים.
בכל הנוגע להתנהגות דינמית, הדולפין לא מנסה להיות רכב ספורטיבי, וזה בסדר גמור.
ההיגוי קליל מאוד, מה שהופך אותו לנוח לתמרון בחניה וברחובות צרים.
עם זאת, חסר לו משקל ומשוב משמעותי, ולכן הוא לא מעביר תחושה גדולה של חיבור לכביש בנהיגה מהירה או בפניות חדות.
אחיזת הכביש מספקת לרוב סוגי הנהיגה היומיומית, אבל זוויות הגלגול בפניות נוטות להיות מורגשות, כצפוי מרכב עם מתלים רכים ומרכז כובד גבוה יחסית (בגלל הסוללה).
התחושה הכללית בסיבובים היא בטוחה אך לא מעוררת השראה.
תחושת הבלמים לינארית וטובה יחסית לרכב חשמלי, שזה לא תמיד המצב.
מערכת הרגנרציה (בלימה רגנרטיבית שממירה את אנרגיית התנועה לחשמל שמחזיר לסוללה) ניתנת לכוונון במספר רמות, מה שמאפשר לנהג לבחור את מידת ההאטה שהרכב יבצע אוטומטית בעת עזיבת דוושת התאוצה.
אפשר להגיע לרמה גבוהה יחסית של בלימה רגנרטיבית, אם כי לא ברמת “נהיגה בדוושה אחת” מלאה כמו בחלק מהמתחרים.
יציבות כיוונית במהירויות בינעירוניות סבירה, והרכב מרגיש בטוח מספיק לנסיעה בכביש 6 או בכבישים מהירים אחרים, למרות שרעשי הרוח עלולים להפריע.
קלות התמרון בעיר היא אחד היתרונות הגדולים שלו, בזכות ההיגוי הקליל והמידות הקומפקטיות.
חניה הופכת למשימה פשוטה.
שוב, ההיעדר של גיר ותיבת הילוכים מסורתית הופך את חווית הנהיגה לחלקה ושקטה להפליא בנהיגה איטית ועצירה-נסיעה, שזה יתרון משמעותי בערים צפופות כמו בישראל.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון 5 כוכבים וחבילת ADAS מלאה
נושא הבטיחות הוא קריטי עבור כל רכב חדש, ובמיוחד עבור יצרנים חדשים בשוק הישראלי.
ה-BYD דולפין נבחן על ידי ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP, והשיג ציון מרשים של 5 כוכבים במבדקי בטיחות.
זו בשורה חשובה שנותנת שקט נפשי לרוכשים הפוטנציאליים.
התוצאות הספציפיות של מבחני בטיחות הראו ציונים טובים במגוון קטגוריות.
הוא קיבל ציון גבוה להגנה על נוסעים בוגרים במקרה של התנגשות קדמית, צדדית, או מאחור.
גם ההגנה על ילדים במושבי בטיחות קיבלה ציון גבוה, מה שהופך אותו לאופציה טובה למשפחות.
הגנה על הולכי רגל ורוכבי אופניים במקרה של פגיעה גם היא הייתה סבירה.
מבדקי בטיחות מבניים הראו שהשלדה סופגת את אנרגיית ההתנגשות בצורה יעילה יחסית לגודל הרכב.
אחד היתרונות המשמעותיים של ה-BYD דולפין בישראל הוא חבילת מערכות עזר לנהג (ADAS) המגיעה כסטנדרט ברוב רמות הגימור, ובפרט בגרסת ה-Comfort הפופולרית.
החבילה הזו מקיפה וכוללת את כל המערכות המרכזיות הנדרשות לציון בטיחות גבוה ולהרגשת ביטחון בנהיגה יומיומית.
בין המערכות הבולטות:
* בקרת שיוט אדפטיבית (ACC): שומרת על מרחק קבוע מהרכב מלפנים, גם במהירויות נמוכות ואף מסוגלת לעצור ולהתחיל נסיעה מחדש בפקק.
* מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה (LKA): מתקנת בעדינות את ההיגוי כדי לשמור את הרכב במרכז הנתיב. לעיתים כוללת גם מערכת סיוע לשמירה על מרחק בפקק.
* מערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB): מזהה סכנת התנגשות (רכבים, הולכי רגל, רוכבי אופניים) ובונה כוח בלימה או בולמת אוטונומית כדי למנוע או לצמצם נזק.
* מערכת זיהוי כלי רכב בשטח מת (BSM): מתריעה מפני רכבים ב”שטח מת” של מראות הצד.
* התרעת תנועה חוצה מאחור (RCTA): מתריעה מפני תנועה חוצה בעת יציאה מחניה ברוורס.
* מערכת זיהוי תמרורים (TSR).
* אורות גבוהים אוטומטיים.
הערכת תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי מראה שהן עובדות בדרך כלל בצורה יעילה, אך לא תמיד בצורה החלקה ביותר בהשוואה למערכות של יצרנים ותיקים יותר.
למשל, בקרת השיוט האדפטיבית יכולה להיות מעט אגרסיבית בתגובות שלה (בלימה חזקה מדי או האצה איטית מדי), ומערכת שמירת הנתיב עלולה להרגיש מעט עצבנית בכבישים עם סימון נתיבים לא אידיאלי.
עם זאת, הן בהחלט תורמות רבות לבטיחות הפסיבית והאקטיבית של הרכב ומפחיתות עומס מהנהג בנסיעות ארוכות או בפקקים.
קלות התפעול שלהן סבירה לאחר הסתגלות.
בסך הכל, חבילת הבטיחות וה-ADAS בדולפין היא נקודת זכות משמעותית מאוד.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות בישראל: תמורה טובה למחיר?
אחד הנושאים הבוערים ביותר כשמדובר ברכב חדש בישראל הוא, כמובן, המחיר.
אז כמה עולה ה-BYD דולפין בישראל?
נכון לאפריל 2025, מחיר הרכב נע בטווח שמשתנה בהתאם לרמת הגימור ולמבצעים שיווקיים נקודתיים, אך באופן כללי הוא ממוקם בחלק התחתון עד האמצעי של סגמנט החשמליות בישראל.
טווח המחירון הרשמי עבור ה-BYD דולפין בישראל מתחיל מ-X שקלים (לגרסת Dynamic) ומגיע עד Y שקלים (לגרסת Comfort). (יש למלא את הנתונים העדכניים ביותר).
הדולפין משווק בישראל בשתי רמות גימור עיקריות: Dynamic (הבסיסית) ו-Comfort (הבכירה).
ההבדלים המרכזיים ביניהן נוגעים לגודל הסוללה, הספק המנוע (150 ק”ס ב-Comfort לעומת 95 ק”ס ב-Dynamic), קצב טעינת AC (11 ק”ו ב-Comfort לעומת 7 ק”ו ב-Dynamic), ורמת האבזור.
רמת גימור קומפורט מוסיפה אבזור משמעותי כמו גג פנורמי, מושבים קדמיים מחוממים, משטח טעינה אלחוטי, מערכת שמע איכותית יותר (מספר רמקולים), ומסך מולטימדיה גדול יותר (12.8 אינץ’) ומסתובב.
הפער במחיר בין הרמות משקף את ההבדלים הללו.
עבור רוב הלקוחות הישראלים, רמת גימור קומפורט נחשבת לכדאית יותר בזכות הסוללה הגדולה יותר (שמשפיעה על הטווח) והאבזור העשיר, וזו לרוב הגרסה הנפוצה יותר על כבישי ישראל.
אחריות היא נושא חשוב נוסף, במיוחד אצל יצרן חדש.
BYD ישראל מציעה אחריות יצרן מלאה לתקופה של X שנים או Y ק”מ (יש לוודא נתונים עדכניים), המוקדם מביניהם.
בנוסף, כמו בכל רכב חשמלי, ישנה אחריות נפרדת וממושכת יותר על הסוללה עצמה.
אחריות הסוללה בדולפין היא לתקופה של 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם, וזה סטנדרט מקובל בתעשייה ונותן שקט נפשי לגבי הרכיב היקר ביותר ברכב.
עלויות התחזוקה השוטפות של רכב חשמלי נמוכות בדרך כלל בהשוואה לרכב בנזין, מאחר ואין צורך בהחלפת שמן מנוע, פילטרים רבים, מצתים ורכיבים אחרים המצויים במנועי בעירה פנימית.
עיקר התחזוקה כולל בדיקות תקופתיות, החלפת נוזל קירור לסוללה (לרוב לאחר מספר שנים), בלמים (נשחקים לאט יותר בזכות הרגנרציה), וצמיגים.
עם זאת, עלויות חלפים לתיקונים לא שגרתיים או במקרה של תקלות או בעיות ספציפיות עלולות להיות גבוהות יותר, וזמינות החלפים בישראל עדיין יכולה להיות שאלה פתוחה אצל יצרנים חדשים.
האחריות הממושכת חשובה מאוד בהקשר זה, ומספקת הגנה מפני תקלות משמעותיות בשנים הראשונות.
שווי השימוש וערך המכירה של הדולפין בשוק המשומשות הוא עדיין בגדר חידה יחסית, מאחר והוא דגם חדש יחסית.
ההצלחה שלו בשוק החדש והביקוש ישפיעו על ערכו העתידי.
בהשוואה למתחרים כמו ה-MG ZS EV או הג’ילי ג’יאומטרי C, הדולפין מתמודד באותה זירת מחיר בערך, ולכל אחד יתרונות ואף בעיות ידועות או פוטנציאליות משלו.
בחירת הרכב צריכה לקחת בחשבון את כל החבילה: מחירון, אבזור, טווח, בטיחות, וכמובן, אחריות.
X. יתרונות: מה עושה את הדולפין לאטרקטיבי?
- מחיר נגיש ואבזור עשיר: ה-BYD דולפין מציע חבילה מצוינת של מחיר אטרקטיבי יחסית לרכב חשמלי בישראל, יחד עם רמת אבזור גבוהה מאוד כסטנדרט, במיוחד בגרסת קומפורט הפופולרית. זהו ללא ספק אחד היתרונות המרכזיים והופך אותו לתמורה טובה לכסף עבור רבים.
- חבילת בטיחות מקיפה: הרכב קיבל 5 כוכבים ב-Euro NCAP, והוא מגיע עם חבילה כמעט מלאה של מערכות עזר לנהג (ADAS) כבר ברמת הגימור הבסיסית. זה מעניק שקט נפשי ובטיחות פסיבית ואקטיבית ברמה גבוהה בהשוואה לרכבים רבים באותה קטגוריה ואף יקרים יותר. מבחני בטיחות ומבדקי בטיחות אלו חשובים מאוד ללקוח הישראלי.
- מרווח פנימי מפתיע לגודלו: למרות היותו רכב קומפקטי מבחוץ, ה-BYD דולפין מציע מרווח פנימי נדיב יחסית לנוסעים, במיוחד במושב האחורי, הודות לתכנון חכם של פלטפורמה חשמלית ייעודית. זה הופך אותו למתאים יותר למשפחות קטנות או להסעת נוסעים מאחור בהשוואה לחלק מהמתחרים.
- נוחות נסיעה עירונית טובה: המתלים הרכים יחסית וההנעה החשמלית החלקה (ללא גיר או הילוכים להחליף) הופכים את הנסיעה בדולפין בעיר ובמהירויות נמוכות לנוחה ושקטה מאוד. זה יתרון משמעותי בנהיגה יומיומית בפקקים וברחובות צפופים.
- טכנולוגיה מרשימה (עם המסך המסתובב): אמנם המסך המסתובב הוא גימיק, אבל המסך המרכזי גדול, איכותי ומציע פונקציונליות רבה (אם כי עם עקומת למידה). יחד עם לוח המחוונים הדיגיטלי ואפשרויות הקישוריות (לרוב, אחרי עדכונים), הרכב מרגיש מודרני ומתקדם טכנולוגית.
- טווח נסיעה ריאלי מספק לרוב הצרכים: עם סוללת ה-60 קוט”ש בגרסת קומפורט, הטווח הריאלי שניתן להשיג בשימוש יומיומי מספיק בהחלט לרוב הנסיעות השבועיות וגם מאפשר גמישות בנסיעות ארוכות יותר עם תכנון נכון. צריכת אנרגיה סבירה בפועל.
XI. חסרונות: איפה הדולפין מתפשר?
- איכות חומרים לא אחידה: למרות שיש חלקים עם חומרים רכים ונעימים למגע, ישנם גם אזורים רבים בתא הנוסעים שעשויים מפלסטיק קשיח ופחות יוקרתי. זה פשרה צפויה במחיר הזה, אך עדיין מורגש בהשוואה לרכבים שמתמקדים יותר באווירת פרימיום.
- תפקוד מערכות עזר לנהג לא תמיד חלק: למרות חבילת ה-ADAS המקיפה, תפקוד המערכות בעולם האמיתי יכול להיות לעיתים מעט פתאומי או לא לגמרי מלוטש בהשוואה למערכות של יצרנים ותיקים יותר. זה לא משהו שמפחית מבטיחותן הבסיסית (הן עברו מבדקי בטיחות), אבל זה משפיע על נוחות השימוש.
- טעינת DC אינה מהירה במיוחד: קצב הטעינה המהירה (DC) המקסימלי, במיוחד בגרסת הדיינמיק ובאחוזים הגבוהים של הסוללה בגרסת הקומפורט, אינו מהגבוהים בשוק. זה אומר שתחנות טעינה מהירות עשויות לדרוש עצירה ארוכה יותר בהשוואה לדגמים מסוימים של מתחרים.
- התנהגות כביש פחות דינמית: הדולפין מכוון לנוחות, ולכן הוא לא הרכב למי שמחפש חווית נהיגה ספורטיבית או מתקשרת. ההיגוי קליל וחסר משוב, וזוויות הגלגול מורגשות בפניות. הוא יציב ובטוח, אך לא “מהנה לנהיגה” במובן הספורטיבי.
- יצרן חדש בשוק המקומי וחשש מתקלות עתידיות: למרות שאחריות היצרן והסוללה ממושכת, יש עדיין אי-וודאות לגבי אמינות לטווח ארוך וזמינות חלפים במקרה של בעיות או תקלות לא שגרתיות, פשוט כי מדובר ביצרן שרק נכנס לשוק הישראלי בהיקפים גדולים. זה חשש טבעי אצל רוכשים פוטנציאליים.
XII. השוואה למתחרים: הדולפין בזירה התחרותית הישראלית
כדי להבין באמת את מקומו של ה-BYD דולפין בשוק, חייבים לשים אותו בהשוואה למתחרים הישירים שלו בישראל.
שני המתחרים העיקריים שנפגוש בזירה הזו הם ה-MG ZS EV והג’ילי ג’יאומטרי C.
גם האורה פאנקי קאט יכולה להיחשב מתחרה מסוימת, למרות שהיא פונה אולי לקהל קצת שונה מבחינה עיצובית.
בהשוואה ל-MG ZS EV, הדולפין מציע לרוב חבילת אבזור עשירה יותר במחיר דומה או מעט נמוך יותר (תלוי רמת גימור ומבצעים).
ה-ZS EV, במיוחד בגרסאותיו המעודכנות, מציע גם הוא טווח סביר ומבחני בטיחות טובים, והוא אולי מרגיש קצת יותר “רכב רגיל” מבחינת תא נוסעים.
עם זאת, הדולפין מציע מרווח פנימי עדיף במושב האחורי ופלטפורמה חשמלית ייעודית לעומת ה-ZS EV שמבוסס על שלדת רכב בנזין. צריכת האנרגיה וטווח הנסיעה של שניהם די דומים בגרסאות המקבילות, אבל ה-ZS EV עשוי להציע חווית טעינה מהירה (DC) קצת יותר עקבית וחזקה במקרים מסוימים.
ההבדלים במחירון יכולים להיות משמעותיים ללקוח ששוקל עלות כוללת.
הג’ילי ג’יאומטרי C הוא אולי המתחרה הצמוד ביותר מבחינת נתוני טווח ומחיר.
הג’יאומטרי C מציע טווח נסיעה ארוך יותר בגרסאות הבכירות שלו (עם סוללת 70 קוט”ש) בהשוואה לדולפין, וגם קצב טעינה מהירה (DC) גבוה יותר משמעותית.
הוא גם מרגיש מעט יותר מודרני ו”ספרטני” בתא הנוסעים, עם מסכים גדולים ותפעול כמעט אך ורק דרכם.
מבחינת חווית נהיגה, הוא עשוי להיות מעט נוקשה יותר.
הדולפין מציע אופי פחות “הייטקיסטי” ויותר ידידותי, ועם המסך המסתובב הייחודי שלו.
גם כאן, הבדלי רמת גימור ואבזור ספציפיים עשויים להטות את הכף לכאן או לכאן עבור לקוח ספציפי.
שני הדגמים קיבלו ציונים טובים במבדקי בטיחות.
האורה פאנקי קאט, לעומת זאת, פונה יותר ללקוחות שמחפשים עיצוב רטרו-מודרני בולט.
היא קטנה יותר מהדולפין, עם טווח נסיעה קצר יותר בגרסאות הבסיסיות שלה, ומחירון גבוה יחסית לגודל.
היא אולי מרגישה איכותית יותר בחלק מהחומרים, אבל פחות פרקטית מבחינת מרווח ושימושיות.
בסופו של דבר, ה-BYD דולפין ממצב את עצמו כאופציה חזקה מאוד בזירת התמורה למחיר בקטגוריית ההאצ’בק החשמלי.
הוא מציע שילוב טוב של מחיר נגיש יחסית, חבילת בטיחות מקיפה, אבזור נדיב ומרווח פנימי מפתיע, בהשוואה למתחרים המרכזיים שמציעים פשרות אחרות או דורשים תוספת מחיר משמעותית עבור רמת אבזור דומה.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות את ה-BYD דולפין? (פסק דין)
אז אחרי שצללנו לעומק ה-BYD דולפין, הגיע הזמן לסכם ולתת את פסק הדין.
הדולפין הוא ללא ספק שחקן מעניין וחשוב בשוק הרכב החשמלי בישראל, והוא מצליח לבלוט בזכות מספר מאפיינים ייחודיים.
הוא מציע שילוב אטרקטיבי של מחיר, אבזור, בטיחות ומרווח, שהופך אותו לתמורה טובה מאוד לכסף בהשוואה ללא מעט מתחרים, חשמליים ואפילו חלק מבנזין ברמות אבזור גבוהות.
הוא ידידותי לשימוש יומיומי, במיוחד בסביבה עירונית, ושקט וחלק בזכות ההנעה החשמלית ללא גיר או הילוכים.
מבחני בטיחות מצוינים ורמת אבזור בטיחותי מרשימה מספקים שקט נפשי חשוב.
מצד שני, ישנן גם פשרות.
העיצוב הפנימי הצבעוני והימי לא יתאים לכל אחד, ואיכות החומרים אינה אחידה.
הנדסת האנוש סביב המסך המסתובב (שבעצמו גימיק) ופקדים פיזיים מוזרים דורשת הסתגלות.
קצב הטעינה המהירה אינו מהטובים בקטגוריה, והתנהגות הכביש אינה מספקת את מי שמחפש דינמיות או פידבק מהכביש.
קיים גם אלמנט של אי-וודאות קלה לגבי אמינות לטווח ארוך ועלויות תקלות פוטנציאליות עם יצרן חדש יחסית בישראל, למרות האחריות הנדיבה.
אז, האם כדאי לקנות את ה-BYD דולפין?
התשובה היא: כן, בהחלט כדאי לקנות, אבל לא לכל אחד.
הוא מתאים במיוחד למי שמחפש את התמורה הטובה ביותר למחיר בקטגוריית הרכב החשמלי הקומפקטי.
הוא אידיאלי לנהגים עירוניים ובינעירוניים שאינם גומעים מרחקים עצומים באופן קבוע ושיכולים לטעון את הרכב בבית.
הוא פונה למי שמעריך אבזור נוחות וטכנולוגיה מתקדמת (כולל המסך המסתובב והגג הפנורמי בגרסת קומפורט) ורוצה רכב עם מבחני בטיחות מעולים.
הוא בחירה טובה למשפחות קטנות בזכות המרווח הפנימי וציון הבטיחות הגבוה.
למי הוא פחות מתאים?
הוא פחות יתאים למי שמרבה בנסיעות ארוכות מאוד וזקוק לטעינה מהירה במיוחד או לטווח נסיעה קיצוני.
הוא לא הבחירה הנכונה למי שמחפש חווית נהיגה דינמית וספורטיבית.
הוא גם עלול להיות פחות אידיאלי למי שמעדיף תא נוסעים יוקרתי ואיכותי יותר על פני אבזור ומחיר.
לבסוף, מי שחושש מאי-וודאות לגבי אמינות יצרן חדש או שווי שימוש עתידי, אולי יעדיף להמתין או לבחור במתחרה ותיק יותר (אף כי יצטרך לשלם יותר).
בשורה התחתונה, ה-BYD דולפין הוא קנייה חכמה מאוד לקהל יעד מוגדר היטב.
הוא מציע כניסה אטרקטיבית לעולם הרכב החשמלי עם חבילה כוללת חזקה, במיוחד ביחס למחירון שלו בישראל.
הוא נוח, בטוח, מאובזר היטב, ופרקטי לשימוש יומיומי.
אם היתרונות שלו מדברים אליכם והחסרונות שלו נסבלים מבחינתכם, ה-BYD דולפין הוא ללא ספק מועמד חזק שכדאי לשקול ברצינות ברכישת הרכב החשמלי הבא שלכם.